Isnin, 18 Mei 2009

Kacang Bawang Putih

Boring la plak...cadang nk pegi Tesco, tp tak jadi. Hubby balik lambat. Outstation ke Tanjong Malim. So aku pegi la dapur, kengkonon nk check stok barang2 yang akan dibeli nanti. ternampak ler kacang yg dibeli bulan lepas. Masih elok jer dalam bungkusan plastik. Bila nk buat yer? takkan nk tunggu raya kot. Disebabkan citer hindustan kat tv pun tak brapa best, so aku buat ker kcang bawang putih ni. Hang Jebat tu memang suka makan kacang ni. Kalo buat cepat jer licin.


Kalo tiba bulan puasa dan hari raya, aku kena buat kcang ni berkilo-kilo. Kengkawan yg datang suka makan kacang. Biskut2 tu tak brapa nk layan sangat.

Meh aku perturunkan resepinyer kat sini. Senang jer cara nk membuatnyer, tp lagi senang kalo beli kat kedai kan. Harganyer pun cuma rm 15.00 sekilo. gambar kat atas tu diambil masa keluar dari oven. Belum sempat nk bersihkan lebihan bawang putih tu. Kalo nk tunggu betul2 cantik berkilat, memang tak sempatlah nk snap gambo.

Bahan-bahan
-kacang secukupnyer (jenis yg dah dikopek kulit)
-bawang putih secukupnyer
-air
-garam
-marjerin

Cara-cara
1. Ambik periuk dan masukkan air bersama bawang putih yg ditumbuk dan garam. Biar mendidih. Tutup api
2. Masukkan kacang tadi dan tutup periuk selama 1/2 jam
3.Toskan kacang tadi. Biar kering airnya sekejap
4.Gaul lagi dengan lebihan bawang putih dan garam
5.Bakar dalam oven lebih kurang 30-40 minit. Sampai warna coklat2 sikit.
* kalo dh warna coklat, bermakna kacang tu dh masak. Keluarkan dari oven dan biarkan ia sejuk sendiri. Nanti kacang tu akan jadi rangup dengan sendirinyer... jangan bimbang...gerenti jadi punyer!!
*Sesapa yg suka, boleh gaulkan kacang tadi dengan mentega kemudian bakar. Nanti kacang tu akan cantik jer berkilat. Kacang kat atas tu aku tak letak mentega, sbb nk kurangkan minyak la konon..takut jerawat..kah,kah,kah...

****entri ni sepatutnya aku pos petang tadi, masa sibuk2 menaip, laki aku pulak balik, tu yg tergendala sebentar tu !!!

2 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

kacang ni tak yah tunggu raye,klu buat sure mendapat sambutan yang menggalakkan. pesen laki aku ni kan noorma,dia suker masukkan ape2 mcm kekacang dalam air.pehtu dia minum air tu sambil kunyah kacang tu.sekarang ni menurun kat anak aku yg sulong-boy...
aku salin dulu resepi ni.nnt g beli barang aku carik kacang ni
tqsm noorma... muah!

hana berkata...

takyah rendam semalaman dulu er noorma? sonang baitu nih! btol tuh! kurang kolestrol tk gune minyak! good good goooood!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...