Jumaat, 20 September 2013

Kuah Dhal Bayam

Salam... apa khabar semua

Hari ni CK nk perkenalkan salah satu makanan orang india iaitu Spinach Dhall Curry ataupun Kuah Dhal Bayam. Arwah mak CK selalu buat kuah ni untuk dimakan dengan capati. Tapi arwah mak guna bayam kecil2 tu (tanam sendiri belakang rumah)

Entah kenapa hari ni, tetiba nk makan dhal bayam ni..mungkin sebab teringatkan nostalgia di kampung kot..pagi2 lagi mak dh kutip anak2 bayam dan sambil2 tu rebus kacang dhal..kemudian uli tepung nk buat capati. Tapi CK ni tak pro lagi buat capati. Asyik keras jer.. huhuhu....


 Ok.. ini versi ala CK.. kalo cara orang India, mereka lebih suka bayam tu hancur/lenyek dan sebati dengan kuah dhal tu..arwah mak CK pun buat gitu. Nanti kuah dhal ni jadi warna hijau. Tapi CK ni taknak lah buat begitu. Yelah..Jebat CK tu bukannya pernah makan lauk ni, anak2 pun sama...takut mereka terkejut nanti. So CK  biarkan sayur bayam tu kasar2 dalam kuah. Nanti jika mereka dh suka, barulah CK buat style arwah mak tu...tp tu kena cari bayam kecil2 tu, lagi sedap dan manis. 

Ada yang teringin nk buat? Sesuai dimakan dengan capati , roti canai mahupun nan. Nk makan dengan nasi putih pun bleh. Meh tengok resipinya

Kuah Dhal Bayam
Bahan-bahan
2 genggam kacang dhal - basuh dan rendam
1 bj bawang besar- dibelah 4
1 sk serbuk kunyit
1 mangkuk sayur bayam yang dipotong2 kecil
1 bj telur
1 bj cili hijau,merah- dipotong2
1/8  cawan santan pekat
garam dan perisa

Bahan penumis
-2 ulas bawang merah- hiris
1 ulas bawang putih- hiris
2 tangkai cili kering- dipotong2
1 tangkai daun kari
1/4 sk jintan manis
1/4 sk jintan putih
1/4 sk biji sawi

Cara-cara
kacang dhal direbus bersama serbuk kunyit  hingga pecah/hancur. Kemudian masukkan bawang besar yang dibelah 4. Biar bawang masak sikit kemudian masukkan santan. Bila dah mendidih kali kedua, masukkan cili merah dan hijau yang dipotong2. Biar sekejap dan masukkan sayur bayam. Biar sampai bayam layu dan bolehlah dimasukkan telur. Pecah2 telur agar sekata dengan kuah. Kalau nk sebijik-sebijik pun bleh.
(sapa yang suka bayam hancur, boleh la lecek2 kan sayur bayam tu sampai hancur dan sebati dengan kuah )
Bila telur dan masak, bolehlah ditutup api dan tutup periuk tadi. Ketepikan.

Ok...kuah dh siap..ketepikan dan kita panaskan plak kuali. Masukkan sedikit minyak dan tumis jintan manis, jintan putih, bawang merah dan bwang putih sampai kuning. Kemudian masukkan cili kering dan daun kari
** cili kering x bleh masuk awal2, nanti hangus
Kacau sekejap dan buka tutup periuk kuah dhal tadi. Terus masukkan bahan yang ditumis tadi kedalam periuk dhal dan kacau cepat2. Kemudian tutup kembali tudung periuk dan biarkan sekejap dlm  5-10 mnit.  Siap... dan bolehlah dihidangkan ...

Senang kan !!!


Kuah dhal dh siap... jom makan dengan roti canai !!!


6 corat coret:

adda syuhada berkata...

hulur2 la kt sini ckit...nk wat cicah ngn roti canai segera...

Norzila Zakaria berkata...

zila ingat akak buat capati tadi nak dtg bwk pinggan kosong..hehehe..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Boleh la kak ros cuba buat, banyak bayam kat tepi rumah tu.

Wattie berkata...

Assalamualaikum CK,
Laaaa kuah dhal dah ada, capatinya manaaaaa........huhuhu...
Akak ni mmg peminat fanatik capati, tp selalu mkn ngan rendang daging @ dhal kosong. Tak pernah lagi rasa dhal versi bayam, rasa cam jakunla pulak....tp nampak mmg sedap

Zura Rahman Novelis berkata...

finally jumpa resepi ni. sounds yummy. thanks sis

Zura Rahman Novelis berkata...

finally jumpa resepi ni. sounds yummy. thanks sis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...