Selasa, 3 September 2013

The Best Pasar Malam Popia

Salam..

CK suka makan popia basah, dan di KL ni payah nk jumpa popia yang betul2 sedap seperti popia di Pulang Pinang atau Popia Taiping..
Selalu di pasar2 malam, jika ada orang yang menjual popia, pasti CK beli..kadang kala tak menepati citarasa kerana mereka hanya letakkan sayur mentah (taugeh, timun dan sengkuang) lantas disiram dengan sos...Aduhh... makan seketui pun tak abis, pastu buang !!

Tapi kini CK dh jumpa popia basah yang betul2 menepati selera CK (ala2 popia taiping gitu)..walllah...sedapnyer... mana CK beli??


 Yeahhh... kalo nak rasa, pegi la cari kat Pasar Malam Taman Ikan Emas, Batu 3½ Cheras. Ekceli, ni kawasan rumah my MIL ...hehehe... Hari Khamis malam Jumaat yer...


 tengok isi dalamnya..ada isi sengkuang berwarna kuning..(intinya dimasak dulu) dan udang kering yang rangup dan banyak.. mmg puas hati makan popia ni. Harga rm0.70sen sebijik (tak tau la harga terbaru lepas minyak naik ni kan!! )


hanya 2 benda jer CK suka beli kat pasar malam ni selain popia, burger brother Dol menjadi pilihan utama...mmg beratur la nk beli burger brother ni.. tp berbaloi...burgernya sedap dan harga pun berpatutan.. Sayur dan mayonis tak kedekut.. Dicelup dalam sos istimewa...itulah yang membuatkan burger ni menjadi pilihan ramai...

So, minggu ni, jom serbu Pasar Malam Ikan Emas...


** Ini pandangan mengikut tekak CK la yer.. tahap popia pasar malam/warung2 .. bukan popia di restoren2, hotel2 atau hasil airtangan chef2 terkenal yang letak udang besar, dll...padan la dengan harganya...tp CK suka.. tiap2 minggu mesti nk cari...sangggup merempit dengan Jebat dari Bukit Jalil ke Cheras semata2 nk beli 2 mende ni.. (rumah MIL pun tak singgah, tp tiap kali pegi, kami berdoa agar tidak bertembung dengan orang tua tu kat pasar malam...kalo tidak, sure kena pok pek pok pek sbb tak singgah dan bawak cucu-cucunya ) hahaha....


6 corat coret:

mama sara nur berkata...

assalam ck
betul sekali popia taiping mabelesss
he heee

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Saya suka juga popia basah CK, Selalu beli dipasar mlm juga, Ali's popia memang terkenal di shah alam...

tun_telani berkata...

Salam kenal CK :) sampai sini sbb nmpk entry the best popia basah ni kan.. hihi.. tun x jarang2 makan popia basah sbb dulu2 masa beli xpernah dpt yg menepati selera. nk wat sendiri x pandai wat kulit dia tu. hihi

Asyifa Mustaffa berkata...

popia taiping mmg terbaik..!
Mmg x bole lwn lah....peberet sy bila blik kg...:-)

Kak Nik Ja berkata...

Assalam Ck...semalam baru jer KNJ makan popia basah yg di jual kat Giant...2 ketui rege RM2.50...mahal lah kuih muih kat semban ni..kat KL lagi murah.berbaloilah merempiT ke sana!

mommy otai berkata...

Slm akak!!!rndunye!!
Btw slmt hr ry eh.xpela lwtnskit wish
Lama xdtg blog akak ni..
Mu fave popia tu.tp haram xde sdp kt sni.bnci tul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...