Sabtu, 9 Mac 2019

Tempat Makan Lesehan Seri Kembangan (errrm...hampes)

Semalam lepas hantar anak tuisyen, Ckak dinner la kat satu tempat makan ni. Sebelum ni dah pernah pegi, not bad la Nasi Ayam Penyet nyer. Konon hari ni nak repeat laaa , tapi kunjungan kali ini agak mengecewakan. Kenapa?? mari baca seterusnya 



Namanya nasi goreng gila. Rasanya pun gila๐Ÿ˜‚ hahaha.. Sebaik sahaja sampai, sudah terbau aroma hangit. Errmmm.... mungkin encik suami tidak perasan kerana asyik bermain game di telefon bimbitnya.

Terus akak ambil sudu dan merasa. Sah !!! Warnanya yang agak kehitaman berjaya menyembunyi kejadian hangit yang berlaku, namun tidak dari segi rasa.

Hendak ditukarkan dengan yang lain?? tak perlu rasanya, kerana entah bila pula hidangan seterusnya dapat dihantar, kerana masih ada 3 meja pelanggan yang sedang menanti pesanan mereka.

Encik suami mula menjamah. Dia memandang. Errrm... hangit katanya. Tak mengapa, dia makan jugak laaa.... Keseluruhannya, rasa agak mengecewakan. Nasi gorengnya MANIS !!! seumur hidup belum pernah merasa nasi goreng manis. Ini kali pertama.

Nasinya juga basah. Mungkin baru dimasak dan terus digoreng untuk pelanggan. Perencah didalamnya juga tidak segar. Udang dan sotong menggunakan stok lama.

Hidangan kedua pula ialah bakso. Akak memesan BAKSO SUHUN. Fuh...tak pernah makan begini, suhunnya berwarna biru. Yang yang paling mengecewakan, ada terasa bau plastik yang kuat. Bukan setakat bau, kuahnya juga terasa bahan plastik.

Masa bayar akak tanya la, kenapa warnanya sebegitu..

Si penjual memberitahu, 'Oh...di Indonesia memang bakso suhun warna biru."

Ok.. Ok laa...tp kenapa suhun rasa plastik? Tuan kedai hanya tersengih. Akak memang tak boleh telan. 
Kuahnya pun terlalu banyak penambah perisa. Bau lipas pun ada.. Errrr... Harap tidak sakit perut keesokan harinya ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Balik jer dari makan, terus akan bancuh minuman fiber untuk detox kembali segala bahan yang telah dimakan tadi. 


Image result for jalan2 cari makan


Kesimpulannya, hidangan yang disediakan memang seratus peratus gagal memenuhi selera pelanggan. Akak melihat juga meja sebelah, ada beberapa hidangan terbiar begitu sahaja tanpa dihabiskan. 

Tidak dinafikan pengaruh media amat penting dalam mempengaruhi sesuatu perniagaan, namun tak perlulah  meletakkan harapan terlalu tinggi jika sesebuah restoren itu telah tersiar dalam mana-mana rancangan tv. Restoren ini pernah mendapat liputan rancangan Jalan-Jalan Cari Makan oleh TV3, dan beberapa minggu kemudian dalam MHI pula. 

Buat pemilik restoren TEMPAT MAKAN LESEHAN, anda perlu memantau setiap menu yang dihidangkan setiap hari agar menepati setiap aspek piawaian perniagaan anda.  Tidak perlu terlalu mengejar berapa banyak keuntungan kerana kepuasan pelanggan itu lebih penting bagi memastikan perniagaan anda bertahan lama.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...