Sabtu, 23 Mei 2009

Lauk Lunch Hari Ini

Baru abis memasak...cepat2 update blog ni..sbb ada 'orang' tu dh tak sabo nk tengok lauk pauk aku hari ni...he,he,he.....sapa tu yer??
Semalam pegi Giant, aku beli la terung panjang. Memang nk buat goreng, sbb hari tu ada nampak lauk terung ni kat umah Hana, Are dan Suzi. Nk harapkan laki aku yg belikan terung ni, memang dia tak beli punya. Kalo suruh beli sayur, dia akan beli kangkung, bayam dan sawi jer.


Untuk resepi klik sini yer (cilok dr umah Hana) malas nk taip panjang2. Tapi terung ni aku tak bakar, potong kecil2 dan goreng.

Ni udang goreng kunyit. Lauk untuk anak-anakku yg tak boleh makan pedas



Ni plak ikan limbat goreng berlada. Sekali tengok mcm ikan keli kan! yelah, adik beradik kelilah jugak, tp ini keli sungai, namanyer Limbat. Mana dapat? hasil pancingan kat belakang umah tu. Habis, dh aku yg bagi diorang makan roti dan nasi tiap2 hari, siap nyanyi lagi. Takkan takleh pancing kot sekor dua buat lauk.

Kalo keli yg dibeli dipasar tu, ataupun yg aku bela berjuta2 kat belakang umah tu, itu namanyer keli bunga. Perbezaan antara keli sungai (limbat) dan keli bunga? Limbat ada bintik2 putih kat bawah perutnyer, manakala keli bunga takde. Isi ikan limbat ni lebih manis dan pejal tp kalo kena sengat, cepat2 la pegi klinik, sbb sengatan limbat lebih bahaya daripada keli bunga. Limbat ni plak kecik2 jer, dan tak boleh membesar macam keli bunga. Tengoklah gambar kat atas tu, halus2 jer..kalo keli bunga ada yg besar seberat 5 kilo.
Ok...sekianlah info untuk kali ini... (bagi ceramah ikan keli plak aku ni...he,he.....)






3 corat coret:

eriey berkata...

salam..wahh..peberet eri bila mkn d kantin sekolah lauk nih..huhu ingt nk buat jugak esok..terliur!!! wallahh..yammm yammm

Noorma berkata...

eriey, buat,,,jangan tak buat..senang jer bahan2 nyer tu..bak kata mak mertua ku, sambil terkencing pun leh masak...he,he...

kerang bakar berkata...

salam..saya menjual ikan keli limbat..segar..dan ditangkap dari sungai atau paya..bukan jenis ternakan kolam..harga rm 9.50 sekilo boleh nego..saiz 4-5 ekor sekilo..penghantaran disediakan mengikut lokasi..saya di kemaman..hubungi saya 0145150398 sudin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...