Rabu, 20 Mei 2009

Kerabu Mangga II

Ha...kali ni tunjuk kerabu mangga versi mak aku plak...hari tu buat kerabu mangga cara Thailand, kali ni lain sikit. Teringat masa aku ada kg dulu, tiap kali balik kampung, mesti cari buah mangga, suruh mak aku buat kerabu ni. Dan esoknya buat kerabu taugeh plak. Aku ni memang suka makan kerabu. Nasi kerabu, dan kerabu2 yang lain...

Untuk kerabu mangga ni, lebih sedap kalo guna mempelam pauh (jenis yg masam berdengung tu...) dan hasilnyer lagi ummph...Tapi kat sini mana ler nk cari mangga jenis tuh..yg ada kat belakang umah aku ni mangga bulat biasa tu jer..ada gak diberi nama mangga epal, sbb bentuknyer macam epal..

Senang jer nk buat kerabu ni. Yg specialnyer kerabu ni guna santan. Tapi kalo tak habis makan, kena lah simpan dalam esbox, takut basi..

Bahan-bahan
-mangga muda secukupnyer-lagi masam lagi best
-santan pekat
-bawang merah-dihiris halus
-udang kering
-cili merah
-cili padi
-belacan
-garam, perasa

Cara-cara
1.Buah mangga dikupas kulitnyer dan dicincang halus. Kalo ikut cara aku, aku hiris nipis2 dan potong halus2..
2.Rendam mangga yg dipotong halus tadi dalam air bergaram. Rendam lebih kurang 15-20 minit.
3.Tapis airnyer dan perah isi mangga tadi untuk keluarkan air selebihnyer.
4.Tumbuk cili padi, cili merah, belacan dan udang kering sampai lumat
5.Dalam bekas, masukkan mangga, cili yg ditumbuk, bawang yg dihiris dan santan pekat. Gaul rata. Sesuaikan rasanyer dan bolehlah dihidang.



Senang jer kan...cubalah kalo sudi!!!

1 corat coret:

Nabila Syuhada berkata...

mak saye nk buat resepi rumah tapi x leh kopi..menyusahkan betul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...