Rabu, 27 Mei 2009

Kuih Dangai

Lama betul tak makan kuih ni. Ni kuih kegemaran arwah ayah aku. Kalo sebelah utara, kuih ni memang banyak la dijual. Kat KL ni pun ada, kat pasar malam...tp aku tak tau cara nk membuatnyer. Kalo yg dibeli tu, kedekut sangat nk letak gula lebih..dh ler takde rasa jer.... Aku takde acuan kuih dangai ni. Dan penyelesaiannyer aku buat lah dalam acuan tat. Ok gak .... jangan marah yer tuan punyer respi!


Resepi dari as75 MYR. Thanks you so much!! copy and paste jer.

Bahan-bahan

-2 cawan kelapa parut (as guna kelapa kering + 1/2 cwn air & panaskan dimicrowave)
-2 cawan tepung pulut (boleh kurangkan jika suka rasa kelapa yg lebih)
-1 cawan gula( manis ikut suke)
-sedikit garam

Cara-cara
-Gaul semua bahan (kelapa, tepung & gula)
-Masukkan kedalam loyang, bahgian bawah ditekan sedikit..
-Panaskan dalam oven pada suhu 180 selama 5-10 min (hingga sedikit keperangan)
-Setelah siap biarkan sejuk dan dipotong..

:: Bagi yang x ada acuannya, boleh guna loyang biasa @ frying pan pun ok juga.. :: Jika tidak menggunakan oven, boleh juga terus dibakar diatas dapur, dengan menggunakan api yg kecil..kalau suke yg garing2 tu bakar lama sikit..adjust2 la ya..


1 corat coret:

izan berkata...

saya suka kuih dangai nie.. sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...