Ahad, 22 Mac 2009

Nasi Ayam

Kalo dh malas nk masak pelbagai jenis lauk, ha... inilah penyelesaiannyer...NASI AYAM...senang dan cepat dimasak. Anak-anak dan laki aku pun suka. Tapi setiap kali buat nasi ayam, mesti tak dapat nk ambik gambar elok2 , sebabnya bila dh masak jer anak2 sume serbu meja makan. Takleh tunggu lama lagi...mesti nk membedal...

Resepi nasi ayam ni ada berbagai jenis. Kali ni aku buat versi ayam percik plak. Ayam tu bakar ler... cuma masak nasi dan buat sup ayam jer..sume senang kerja, sup dan nasi masak jer dalam rice cooker

Aku lebih suka masak sup dalam rice cooker sbb dapat rebus tulang ayam tu lama sikit. Lagi lama rebus, lagi sedap. Sup ni basic jer, cuma tumiskan bawang putih dan lada sulah, kemudian masukkan air secukupnyer. Letak tulang ayam, dan kaki ayam dan kemudian rebus selama 1 jam. Letak garam dan perasa secukupnya..dh siap. Masa nk makan, taburkan hirisan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Senang kan .... (resepi dr kwan yg niaga nasi ayam ni...)






2 corat coret:

CikMin berkata...

wahhh....syedap2...nasi ayam tu noorma...xmo ajak cikmin dtg makan ke?

Noorma Ismail berkata...

ish, macam tak faham plak cikMin ni..layan diri yer..ambik pinggan sendiri..nasi nk brapa banyak pun boleh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...