Ahad, 16 Januari 2011

Getuk Ubi Goreng

Korang pandai cabut ubi kayu tak?? hahaha...jangan ler nk tunjuk kuat..kang terkangkang jer terjelepuk jatuh...wakahkahkah.,,,  kalau tanah gambut ok la lagi...tp kalau tanah keras...adoi laa...baik beli jer daripada nk mencabut ubi tu...Idak pun panggil jer jentolak tolong korek..hahaha

Hari ni masak kuih berasaskan ubi kayu plak.Rebus pun sudah, kukus dan bakar pun sudah. So hari ni goreng la plak. Sapa la yang mula2 menemui kuih ni yer. Gerenti orang tu suka makan ubi kayu.


Sapa yang tak tau respi tu, boleh la rujuk kat resipi  trymasak.my. (selalunya aku masak tak ikut respi pun, main taram jer... baca sekali imbas kat web pastu main ingat jer...malas ler nk buat rujukan beria2...)

Bahan-bahan
-600 gm ubi kayu
-1 cawan gula
-½ biji kelapa parut
-Garam secukup rasa


Bahan untuk tepung
-tepung gandum
-sedikit tepung beras sedikit garam dan sedikit serbuk kunyit
-sedikit air


Cara-cara
-Kupas kulit ubi kayu dan bersihkan.
-Kemudian rebus dengan sedikit garam hingga empuk.
-Setelah itu, angkat dan toskan airnya.
-tumbuk ubi panas-panas hingga gebu.
-Masukkan gula dan kelapa.
-Bentuk kan menjadi bebola sederhana besar
-goreng bebola dengan tepung

Cara membuat tepung
-campurkan semua bahan dan masukkan air sedikit demi sedikit dan gaulkan sehingga tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.



Ok.... sapa yang teringin tu, pegi beli ubi kayu dulu yer... kat pasar harga rm2.50 sekilo. Kalo nk lagi murah, tanam sendiri...pastu cabut sendiri ek...hehehe.....

8 corat coret:

anymz berkata...

hah,yang ini memang feveret kita...bak mai sini 5 ketui..sedap tul ni minum dgn kopi o panas..perghh..

Noorma Ismail berkata...

Anim...ambik skali award tu yer..hehe

Mas berkata...

ubii getukkk...peberet mas tu....ambik 6 ketoi yer..he..he..

nur easy berkata...

sedapnya.. tp mana nak cari ubi kat sini ni..;)

Anna Qawina berkata...

lamanya tak makan ni..tang nak parut tu yg buat aku tak lalu nak mkn..hihi
ada tak jual yg dah siap parut ye? jawab..jawab...

kakchik berkata...

lapar jadinya bila tegok getuk ubi ni. makan petang sambil minum teh panas sedap ni. makan skrg ni pun sedap juga.

Nieza berkata...

sedapnya ubi ni... mkn lak masa panas2 ni memang x nampak org dh kalau ngadap ni..hehe

Illiana Hidayah berkata...

wahhhh~feveret ni~makan panas2...terbaik lahhhh~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...