Sabtu, 29 Januari 2011

Simply Orange Cake

Salam semua. Hujan dan suram cuaca petang ni, jom jamu selera dengan kek oren yang gebu dan lembut ni

Ni versi cup cake, senang anak2 nk makan. Ada terlebih rajin plak hari ni, so pakaikan dengan buttercream.

Resipi ni dari campur aduk respi kek oren sana-sini. Sapa nk adunan dia ringan, putar ler dulu putih telur sampai meringue. Nanti bila dh masuk semua adunan, barulah masukkan putih telur yang diputar tu sdikit-sedikit agar sebati.

Bahan-bahan
-2 cwn tepung naik sendiri
-2 bj telur
-1 cwn gula kastor
-2 sudu mkn susu pekat
-1 cwn butter
-1 sudu mkn oren emulco dan oren essence
-1/4 cawan susu cair
-1/8 jus oren (kira2 dalam 3 sudu laaa senang citer)

Cara-cara
pukul butter ngan gula hgga kmbang..masukkn telur satu satu
pukul lagi adunan hingga kembang
masukkn pula tepung sedikit demi sedikit, aduk perlahan (satu arah sahaja)
masukkan susu pekat..kacau lagi dan akhir sekali masukkan oren essence dan oren emulco.
(sapa suka yg ringan, masa ni baru masuk putih telur meringue tu yer...)
Masukkan ke dalam loyang yg telah di sapu minyak dan bakar 30min

Ni versi menghabiskan buttercream warna oren. Sayang nk buang, so conteng2 ler kat atas kek tu.

Keratan rentas kek. Sedap... terbau wangian orennya.

Untuk anak2, kenalah buat yang keler2 sikit

Resipi utk buttercream ni amik kat Myresipi. Copy dr blog kak Ina KL  (aku guna sepenuhnya krimwell -nk menghabiskan stok)

Bahan-bahan 
-250 gm butter/shortening (kalau nak icing putih & lebih tahan panas, guna shortening. tapi,kalau nak lebih sedap, baik guna butterlah)
-125 gm marvello/supertact/krimwell (benda2 ni cari kat kedai bahan kek....takde marvello, guna supertact, takde supertact, guna krimwell)
-125 gm gula aising (kena ayak dulu supaya tak berketul2) 
-essence vanila (plain) utk kasi lagi wangi (ni aku tambah)

Cara-cara
-Pukul butter + marvello hingga putih Ayak gula aising, masukkan ke dlm butter, pukul lg hingga kembang dan putih. Suaikan warna utk hiasan kek.
-TIPS : pukul dengan kelajuan minima. makan masalah sket, tapi, insyaallah, icingnya nanti lebih cantik & mudah dilepa.


6 bijik jer...takde lebih pong

Ok...

4 corat coret:

Mas berkata...

cantik la kek oren akak n i....memang berseni tangan akak..
kalau mas..mesti senget benget mendeko...

Cendana Kasih berkata...

hahaha...ni lebih kurang tangan kayu jer mas... boleh la sikit2 utk makan anak2.. tp my Jebat tetap respon 'ermm...boleh la daripada takde' kahkahkah.... kena pegi kelas deco la nampaknya !!!

cikmanggis berkata...

rajinnya:)Cm bukan tangan kayu tapi batu:) bab menghias kek ni mmg gagal la.eh yang noorma buat ni kira cantik sangat ni jika dibandingkan dgn hasil 'seni' Cm hehe.

Nieza berkata...

akak pandai yer deco2 kek tu...saya teringin nk buat tapi tak yakin boleh deco ni..harus cuba jugalah nanti..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...