Selasa, 25 Januari 2011

Kerepek Sukun

Aku sefamily baru jer balik dr Pasar Tani BK4, Bandar Kinrara. Sapa yang dok area sini tau ler..pasar tani depan masjid tu..

Fuh..sakit ati. Aku beli popia basah- 3 biji=rm2.00 (cinonet jer) ingatkan kecik sedap ler...tp rasa hampeh..tahap XXX (haaa.. nk mencarut jer aku ni)
Pastu my Jebat beli plak Tau Fuh Fah..pun tahap XXX (air gula hitamnya mcam rasa air paya belakang rumah jer..)huh...geram ni..

Pastu masuk jer dalam kete, si Irfan plak tumpahkan air kelapa laut yang aku beli. Fuh..lagi ler menyirap jer darah aku. Sempat gak aku pulas telinga dia. Geramnyer

Buah sukun ni dh lama aku cari, baru hari ni ketemu. Cepat2 aku rembat sebijik. Kata Jebat kita rondalah dulu pasar tani ni, kang nk balik baru beli. Tapi aku takmo. Biarlah aku gendong buah ni..kang kalo habis naya jer. Mau aku bako pasar tani ni..kahkahkah...brutalnyer !!!

Rasanya semua tahu macam mana nk buat kan. Memula, kupas kulit buah sukun ni. Pastu hiris nipis2. Kalo guna slicer tu nipis sangat. Tak terasa plak. Ni aku hiris dengan pisau. Selebihnya my Jebat guna gak slicer tu. Kengkonon nk tulun laaa....

Aku buat setengah bijik jer. Dapat ler sebalang. Lagi setengah tu, simpan, esok leh buat goreng. Cicah ngan sambal kicap pun sedap gak kan !!!


*** Kemarahan reda sebaik saja makan kerepek sukun ni. Sedap nyer..dh lama mengidam.

2 corat coret:

man yusoef berkata...

serius dah lama tak makan kerepek sukun ke, sukun gi goreng ke...sedap!!

erinmizie berkata...

waaaaaaa...sedapnye...
tibe2 teringat kampung halaman..
#kak,ade resepi tuk biskut samperit tradisional x yg pki tepung ubi tu..
samperit au bukan biskut cine..ley share x resepi kalau ade..
tenkiu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...