Khamis, 13 Januari 2011

Tempura Sayur-sayuran ; cara didik anak makan sayur

Petang2 cenggini kita pekena tempura plak yer. Ni salah satu cara bagaimana nk ajak anak2 makan sayur. Selalunya budak2 kan payah nk makan sayur. Nampak jer bawang dalam pinggan mesti tolak tepi, apatah lagi sayur lain.

Skang ni aku suka beli brocoli, harga pun murah.. selalu buat goreng atau grill budak2 tu tak pernah sentuh pun. Hari ni buat makanan ala Jepun plak. Dari depan diorang dh tanya "mama buat cekodok ke?"


Adunan tempura ni sama jer dengan adunan buat goreng pisang tu. Cuma aku tambahkan serbuk lada sulah dan serbuk Megi Secukup Rasa (untuk meningkatkan lagi rasa adunan tepung ni....) 
 Hari ni aku buat goreng brocoli, terung bulat, bunga kobis putih, lobak merah , cendawan dan bwang holand.  Nyesal plak tak beli bayam tadi. Buat kerepek bayam lagilah sedap 

Tempura yang sedang digoreng. Bau menyusuk kalbu...sampai depan... 

Tadaaaa....dh siap...berebut anak2 makan. Cicah dengan sos cili.  "sedap lah mama !!! " hehehe... rasakan korang..selama ni takmo makan sayur yer..Kalau buat cenggini, sekejap jer licin... hahaha...taktik sudah berjaya !!!

3 corat coret:

Subhie Arun berkata...

wow..sedapnya....memang broccoli tu susah nak makan...cara nie memang laku..nanti i try!..thx u for sharing

NiezaMan berkata...

Terasa mcm kat Cemeron Highland lak
kalau kt sana kan sume sayur2 derang goreng..

Suzi berkata...

blh try buat mcmni...hrp2 menjadi hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...