Jumaat, 9 Julai 2010

Lempeng Kelapa

Tengahari tadi dh buat kari kepala ikan, so memang wajib ler buat lempeng kelapa ni. Aku plak kalo nk makan sangat, sanggup masak apa saja untuk penuhi keiginan tekak ni. Masak plak sambal tumis ikan bilis. Wallah..banyaknya makan. Lupa plak kat diet aku. Kang kalo seluar ketat mulalah risau. Lempeng ni hanya aku ngan Jebat jer makan, sbb untuk anak2 aku dah gorengkan nugget dan fun fries.


Kali ini buat lempeng kelapa cicah ngan kuah kari dan sambal tumis ikan bilis. Selalu tu aku cicah ngan gula jer.. paberet aku dari kecik..hehehe..


Bagi adik2/anak2 yang tak tau buat lempeng kelapa, caranya senang jer, campurkan kelapa parut dengan tepung gandum dan tambah air. Adun hingga menjadi cair seperti membuat kuih ketayap. Jangan lebih tepung nanti keras. Tambah garam sikit. Lepas tu panaskan non stik pan dan dadar ler macam buat lempeng. Boleh tambah minyak sikit kalo suka. Biar masak/garing dikedua belah lempeng tu. Siap..senang jer kan..Tapi kalo ikut cara orang dulu2, guna kuali biasa jer, celupkan daun pandan yang dicarik ke dalam minyak dan sapukan kat kuali. Cara ni lebih wangi.(tapi kuali akak tu mmg jenis melekat giler..so mmg tak brani nk amik risiko. Kang tong sampah jer yang kenyang...)

Sambal tumis ikan bilis. Saja buat lebih kononnya esok pagi boleh makan dengan nasi lemak (itupun kalo rajin ler...kalo malas, cicah ngan roti ler jawabnya)

Kuah kari kepala ikan jenahak. Amik kuahnyer jer.. (isi simpan utk dinner malam nanti ek..kalo makan isi, sapa plak nk makan lempeng?? ...cis..kedekut...)



Ok...sampai sini dulu...

1 corat coret:

izahdaut berkata...

kak noorma..teringat kat lempeng mak la,mak suka wat lempeng cam nii.tapi cicah gula je..eh ha ah..kak noorma diet kan..tengok kurus je...diet pekebendanya kak..haiisss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...