Jumaat, 16 Julai 2010

Kari Kepala Jenahak...edisi ulang tayang

Alahai..janganlah muak tgk lauk kari kepala ikan ni yer.. hehehe..mungkin ada yang berpendapat kalo selalu makan kepala ikan dapat penyakit mudah lupa. Agh..lantak ler..aku dah tak study. Nk amik master/PHD pun tak mungkin kot.. so takde masalah makan kepala ikan ni (lainlah dulu masa study aku mmg tak sentuh kepala ikan, brangan dalam spt hati, limpa, paru, dll.)


Inilah deretan lauk untuk hari ini...hehehe...aku dh biasa masak bermacam2 jenis lauk cenggini. Semua ni boleh disiapkan dalam masa sejam jer..

Resipi kari kepala ikan. Amik dr blog kak Hanieliza

Bahan-Bahan:
1 ekor kepala ikan merah/tenggiri/jenahak [dibersihkan]
2 bungkus serbuk kari [bancuh ngan sikit air]
5 biji bendi
3 biji cili hijau
2 biji tomato [belah 4]
1 cawan air asam jawa
1 cawan santan pekat
minyak
garam

Bahan tumis
5 ulas bwang merah ]
2 ulas bawang putih ] tumbuk /hiriskan
1 inci halia ]
1 s/b halba campur
2 tangkai daun kari

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan rempah kari yg dibancuh sehingga pecah minyak.
3. Masukkan asam jawa tadi [digaul dengan pati santan dan tapiskan]
4. Masukkan ikan. Tambahkan air sedikit supaya santan tak berapa pekat.
5. Kecilkan api dan biarkan mendideh dan naik minyak.
6. Apabila mendidih masukkan bendi, tomato dan garam. Biarkan naik minyak lagi sikit dan tutup api.
7. Hidangkan dengan nasi putih..atau roti biasa/canai.



Sambal tempe. Lama plak tak buat sambal cenggini.


Kerabu Kacang Botol

Resipi kerabu kacang botol amik dr blog Mamasha.

Bahan
10 btg kacang botor - potong tipis
1 ekor ikan kembong rebus/bakar-ambil isi dan tumbuk
1/ 2 cawan kelapa digoreng hingga kuning dan tumbuk kasar
4 ulas bawang kecil @ 1/2 labu bawang besar-dimayamg halus
2 biji cili merah dibuang biji dan potong tipis
sedikit bunga kantan - tak letak pun tak apa
1 biji limau nipis - utk perah/sedikit cuka makan
garam,sedikit lada sulah dan gula secukup rasa.

Cara-cara
Campurkan semua bahan dan kacau rata.



Ayam Goreng Kunyit jer...


Sayur kangkung tumis air


Ulam kacang botol dan timun


Sambal tempoyak...sessi ulang tayang lagi...hehehe...


Ok...sampai sini dulu yer...

2 corat coret:

Ibu faheem berkata...

omegod noorma..aku ni kelapaq nak makan masakan ko..sedap berjejer air liur aku tengok ni...

fmina08 berkata...

akk!! rugi xsinggah siang tadi..mlm2 ni ada belen lagi x???
psst..akk..pinggan kari pala ikan tu sama la mcm kt uma kiteee.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...