Khamis, 29 Julai 2010

Jus Alpukat

Semalam masa aku ke Giant, nampak buah Avocado, tengah offer, 1 biji = rm1.99. Nk beli sebijik kang berebut plak ngan anak2..last2 beli ler 5 bijik. Tapi aku tak pernah makan avocado ni. Pernah nampak orang buat es teller... itu pun aku tak pernah minum... tapi saja ler gatal nk membeli...

Balik jer umah, aku terus le belah buah ni (sib baik tau cara membelahnya, sbb pernah tgk Chef Wan masak kat tv)Yang aku beli ni avocado dh msak, sbb bila tekan dia lembik. Aku rasa ler sikit...ooo..lemak2 gitu. Tapi tak pulak rasa manisnya.

Nk buat apa bebanyak mcm ni yer? so aku amik ler 2 bijik, dan blender...campur plain yogurt dan gula...Siap....rasanya?? ewekkkk...tak sedap.... so aku frozenkan, buat eskrem. Masa layan drama Gelora di Hati Sara, aku bagi si Along makan, dia kata sedap...so HABIS ler

Yang selebihnya, nk buat apa?? So hari ni asyik keluar masuk rumah Hazila , sebab dia pernah buat jus dari buah avocado ni.

Tadaaaa !!!! Jus Alpukat cubaan pertama aku. Bagi ler Hang Jebat rasa sikit. (aku agak mesti dia geli geleman nk minum jus ni...) tapi lain plak jadinya. Dia kata sedap. Macam rasa air durian belanda pun ada.. Ish...laki aku ni...merepek jer..apa kena mengena jus durian belanda dengan jus avocado.

Ni untuk Along. Campur Coklat Harsley. Dia kata sdap. Habis dia minum. Alhamdulillah...takdelah membazir duit papa diorang beli buah avocado ni.

Jus ni pekat yer...aku ingatkan cair mcm minuman biasa tu.. Sbb tu tak brapa nk boleh masuk tekak aku kot...




Ada sebijik lagi tu. Nk buat apa yer? tadi ada gak cari resepi, orang Mexico buat Guacamole (sejenis sos pencicah) Bantai ler labu...Jap lagi aku buat experiment lagi..hahaha...

4 corat coret:

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
tak penah saya beli avokado. hu, macam air durian belanda ke?... saya suka...!! baling kat saya buah balen tu kak... hihihi

zarina berkata...

kat indon popular ni jus apokat..campur susu ngan coklat..aku tak suka sangat sebab rasa berlemak sangat...kalau kat sini restoran sari ratu dan yang sewaktu dengannya memang ada

Noorma Ismail berkata...

Nur- ok..akak nk baling ni..Nur sambut yer..kalo terlepas jangan marah taw...hehehe

Zarina - aku pun tak brapa gemo..saja ler beli avocado ni nk rasa, jangan orang kata aku jakun plak..hehehe...

cikmin berkata...

wah..aku suka..baru je aku entri rindu nak minum jus alpukat ni..bak mai la belen buah tu.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...