Ahad, 6 Jun 2010

Sup & Ayam Goreng Madras

Salam ujung minggu. Malam tadi derita sungguh menanggung kesakitan..sakit gigi..terus Hang Jebat pegi kedai beli ubat. Dapatlah tahan sakit sikit. Pagi ni, bila gosok gigi dan makan, sakit lagi, tp sikit jer lah..takleh minum ais dan minuman panas langsung..Tampalan yang aku buat 10 tahun lepas dh tertangang. Ni yang berdenyut2 ni..hari ni plak Ahad, mana ada klinik yg bukak. So kena tanggung sakit lagi sehari...

Hari ni masak simple2 jer.. (sebenarnya masa aku taip entri ni, dh takde sakit dh..entah apa semalam tu sakit sangat..ni dh jadi macam biasa jer...)

Sup telur puyuh + cendawan + tauhu lembut + karot. Lengkap... ni request dr Hang Jebat.



Resipi amik kat umah Kak Asma, mak si Umar tu...

Bahan-bahan:-500gm ayam
60gm Bawang Merah }
60gm Bawang Putih } dikisar - kita tumbuk aje...
60gm Halia }

3 sudu makan serbuk kari ayam
2 sudu makan serbuk kunyit
1/2 sudu teh lada putih
4 sudu makan tepung beras
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk menggoreng
3 sudu makan dadih

Cara-cara:-
-gaulkan bahan-bahan yang telah dikisar bersama ayam
-kemudian masukkan bahan-bahan lain kecuali minyak
-gaul sebati dan perap setengah jam atau lebih
-panaskan minyak, goreng ayam-ayam tadi
-hidangkan bersama sos atau pun dadi


Ayam ni sedap kalo pekena ngan nasi lemak... wallah !!!!

2 corat coret:

cik paro berkata...

kalau masuk blog ni automatik lapar..
nape ek??

Ummiross berkata...

bestnya nampak ayam goreng tu,kena cuba ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...