Isnin, 7 Jun 2010

Cekodok Geragau Rangup

Salam semua. Udah-udah ler makan roti john tu. Dh basi pun, kang sakit perut plak. Meh kita makan cekodok plak di petang yang suram ni..mendung tak mendung, nak kata ujan, takde macam nk ujan. Panas berdenting plak tu...



P/s: Tak sedar, hari ni dh hari Isnin rupanya. Budak2 ada kat umah, so ingat hari ni macam hari Ahad jer.. plan nk kemana yer?? boring gak dok umah ni. Asyik mengadap internet jer, mata pun dh bersilau...
Tapi kan, kalo keluar jer umah, duit pun keluar gak kan... sayangnya nk guna duit. Sebenarnya kami ni sedang berjimat (kumpul duit) untuk satu matlamat. Apa bendanyer tu...nanti aku kasi taw yer (tapi rasanya cikMin dh tau kot..aku dh kasitau dia awal2 sbb aku bakal jadi jiran dia..hehehe...Ok...sampai sini dulu...





Inilah resipi cekodok yang lama aku cari, baru kini ketemu. Cekodok yang rangup diluar dan lembut di dalam. Best, tak ingat donia makan. Meh kita tengok resipi cekodok rangup ni. Mmg best (bagi aku ler..)

Bahan-bahan
>1 cawan tepung gandum
>1/2 sudu teh yis kering
>udang geragau secukupnya -basuh bersih dulu yer..kang takut masuk skali pasirnya
>bawang merah-dipotong dadu
>taugeh- segenggam
>daun kucai-segenggam
>jagung manis- 2 sudu
>garam dan perisa

Cara-cara
1.Gaul semua bahan dan biarkan adunan naik sekejap (aku perap 1/2 jam jer..)
2.Panaskan minyak dalam kuali, dan jemput adunan.
3.Biar adunan naik sendiri dan garing sedikit, kemudian terbalikkan.
4.Masak hingga warna coklat/garing
5.Angkat dan toskan.
6.Sedia dimakan bersama sos cili/kuah kacang.



3 corat coret:

ummiross berkata...

macam sedap je jemput2 ni,boleh cuba ni...

cik paro berkata...

makanan paling sedap di malaysia!!

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

kena pulak dengan hujan kat luar...


memang bez !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...