Selasa, 22 Jun 2010

Masak Lemak Puyuh & Siakap Masam Manis

Salam tengahari semua. Korang dh lunch ker?Hari ni aku masak cepat sikit, menghabiskan stok burung puyuh yang dibeli dr kawan Hang Jebat, encik Nizam. Kalo ikutkan laki aku, dia suruh goreng berempah jer puyuh ni, tp aku nk merasa ler buat masak lemak. Tingat kat mak angkat aku, yang suka masak gulai lemak jenis pekat2 cenggini.

Makanan dh tersedia dihidang. Sib baik Hang Jebat balik cepat. Kalo idak, naya jer aku masak beria2 cenggini. (budu+ulam kcang botol tu untuk aku)

Puyuh ni lebih sedap kalo disalai dulu. Tapi aku malas dh nak menyalai, aku lebur jer dalam periuk macam buat masak lemak ayam tu. Kiranya ni ayam keciklah yer.. Sedap...Aku campur dengan ubi kentang.

Lawan gulai lemak puyuh tu, aku masak ler Siakap Masam Manis. Campur nenas sikit. Lagilah manis, tambah plak nenas sarawak. Wallah...ada belance daun salad, aku letak jer kat tepi ikan tu. Sukanyer anak2 tgk lauk lawa2 macam ni.

Sambal tempe. Tergoda tgk kat umah kak Asma semalam. Apa lagi, masa pegi pasaraya, terus le beli tempe sepaket. Kat umah ni sume orang suka makan tempe. Kengkadang tu kami sengaja pegi ke Pekan Sungai Besi semata2 nk beli tempe celop tepung. Aku plak suka beli keladi goreng. Best kalo cicah ngan sambal kicap. Ceh..dh jawa ler plak. Gasak ler..kita kan 1 Malaysia..



P/s: Aku ni kan, boleh makan apa saja masakan dr merata negeri dan daerah. So kalo ke sesuatu tempat, idak ler aku jadi gayat/jakun.Tapi kalo mak aku, dia takleh masuk dengan makanan negeri lain. Mesti nk makan kari dan makanan yang sesuai dengan tekak dia jer. Ada jer komplen mak aku tuh bila orang lain masak tak kena dengan selera dia.. aku pun kengkadang kena. Penat masak macam2 last2 dia kata tak sedap. Padahal orang lain cakap sedap dh. So sebagai anak, aku pekakkan telinga jer lah...

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...