Selasa, 15 Jun 2010

Nasi Ayam Hainan

Esok kami semua akan bercuti. Tak jauh pun...dekat jer.. (sebabnya, kalo takde letrik boleh cepat2 balik kat rumah. Ikan tilapia tu dh sedia untuk dijual, kang kalo apa2 hal, naya plak customer tu...) Dan dah pun suruh jiran tolong tengokkan, dan bagi makan waktu petang. Sian plak ikan2 tu kalau di 'puasa' kan. Tuan sedap2 jer holiday, diarang lapo. Kalau keli tu lainlah, boleh la tahan lagi kalo tak makan 2 hari. Lagi satu, keli ni lain sikit perangai. Mana kengkawan dia yang sakit, dia boleh makan kwan dia tu. Tapi tilapia ni lain.
So hari ni aku masak nasi ayam. Senang dan sedap, yang pasti sume orang suka.


Ok..meh tgk cara2 buat nasi ayam Hainan ni..

1- Seekor ayam (basuh dan keringkan). 2- Secebis halia (diketuk). 3- 2 sudu teh garam. 4- Minyak bijan. 5- Seulas bawang putih (dihiris halus). 6- 2 ulas bawang merah (dihiris halus). 7- Setengah kilo beras wangi. 8- Daun pandan. 9- 2 sudu besar minyak.

Resepi kuah hitam:
Satu sudu teh gula, satu sudu teh serbuk seasoning, satu sudu teh minyak bijan, 2 camca sos soya (light), 200ml stok ayam. Campur dan kisar bahan sehingga sama rata.

Resepi kuah cili:
100g halia, 50g bawang putih, 50g bawang merah, 200g cili merah, 5 biji limau kasturi (diperah jus), gula &garam secukup rasa serta beberapa hirisan tomato. Campur dan kisar bahan sehingga sama rata.

Cara cara:
1.Panaskan air (sebanyak yang boleh dimuat seekor ayam) dalam periuk sederhana besar. Masukkan cebisan halia yang diketuk dan garam secukup rasa. Biarkan air perlahan lahan mendidih.
2.Perlahankan api dan masukkan ayam. Biarkan ayam dipanaskan dalam api yang sederhana perlahan selama 45 minit.
3.Keluarkan ayam dan rendam ayam di dalam air sederhana sejuk selama kira kira 20 hingga 30 minit. Buang air sejuk selepas ayam disejukkan, sementara air didih ayam tadi disimpan.
4.Sapu ayam tersebut dengan minyak bijan. Letak ke tepi ayam.
5.Panaskan minyak dalam kuali atau periuk. Tumis bawang putih dan bawang merah yang dihiris sehingga berbau harum. Tambahkan beras dan gaul sehingga rata.
6.Pindahkan nasi yang ditumis bersama bahan bahan tadi ke dalam periuk nasi. Masukkan air didihan ayam yang digunakan sebelum ini. Masuk daun pandan. Biar sehingga nasi ayam masak.
7.Potong ayam kepada beberapa bahagian, mengikut citarasa dan kesesuaian.




1 corat coret:

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
hihihi. lucu baca psl kawan kak noorma tu.
nasi ayam hainan nampak sangat sedap. buat saya rasa lapar.
selamat cuti2 kak.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...