Selasa, 15 Jun 2010

Cekodok Molat

Minum petang hari ni, cekodok lagi. Udah tergoda dengan cekodok yang rangup di luar dan lembut kat dalam. Kalo boleh, hari2 nk buat cekodok ni. Biar sampai tak lalu dh nk makan, baru ler berenti...hehehe....




Cekodok yang sedang digoreng. Suka tengok bila dia naik bulat2. Tapi cekodok ni tak serap banyak minyak tau. Tu yang aku suka. Boleh makan banyak2.
Untuk cekodok kali ni, aku tak letak la udang geragau dan daun kucai. Kali ni buat cekodok ikan bilis la plak. Ada bawang merah, jagung manis, ikan bilis yang ditumbuk kasar, daun sup, daun bawang dan cili merah yang dipotong kecil.
Mula2 aktifkan yis dengan sedikit gula. Campur semua bahan2 dengan tepung gandum. Macam buat cekodok biasa la, tp yang ni campur yis. Tak payah guna baking powder dan soda bicarbonat. tapi jangan campur banyak sangat air yer, sebab nanti cekodok tu akan menyerap banyak minyak. Adunan tu biar pekat pun takpe, sebab bila adunan dah naik, dia akan jadi lembik dan lembut bila digoreng.
Bila semua dh digaul sebati, peram sekejap selama setengah jam. Lepas tu boleh la digoreng macam biasa.

Hari ni kami cicah ngan sambal sardin. Sori, gambo sambal sardin tu tak sempat nk snap..



Citer cik Noorma : Kami dh nak keluar ni, pegi ke Cheras kot, sbb hubby nk beli seluar pendek. Budak2 plak nk kena belikan pakaian mandi. Aku?? ish..tak kuasa nk pakai bikini/swimming suit..kang kalah sume Miss World...wakahkahkah.....

4 corat coret:

CatlinaFly berkata...

memang sedap mkn cokodok petang2..pastu minum milo ais..pehh..hehehe..kak noorma ape khabar?

JaSSNaNi berkata...

sedap kan.. molat molat je... cicah ngan sambal sardin ke.. sambal ikan bilis ke.. tak pun kari .. pun maliiii... :P:P

Deliah's Deli berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Deliah's Deli berkata...

salam...sedap nmpk cekodok tu-ptg ni gak nk buat-tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...