Khamis, 12 Februari 2009

Sate

Ni projek malam tadi... buat satay...bukannya takleh pegi beli kat kajang atau R&R Awan Besar tuh...tp stok daging dan isi ayam banyak kat dalam esbox tu... so buat ajelah...
Asalnya, hari tuh pegi umah kak chik, nampak nasi himpit+kuah kacang... lepas tu berjalan plak ke rumah Tuan Sheikh, lagi la terliur, yelah setiap kali ke sana, asyik nampak jer sate yang berkilat lagi menawan tu..telan air liur dibuatnya...kenapalah dia letak gambo tu yer? takde pun resepi sate.... ish, takleh jadi ni... takkan nk tutup mata plak bila ke blog dia tuh.., mcm mana nk baca entri ? ....
Dan..petang semalam, kuatkan semangat, buat ler satay ni... kisahnya..bermula dengan aku mencangkul kelurkan lengkuas dari dalam tanah yang keras, hinggalah buat kuah kacang, nasi himpit dan lain-lain..... nk makan punya pasal kan......



Ni sessi membako sate. Aku dh malas nk buat kerja ni..biarlah Hang Jebat aku yg bako. Skang aku rilex plak...

kalo makan sate, mesti ada kuah kacang, nasi himpit, timun dan bawang...


Resepi kuah kacang, klik sini yer
Resepi untuk satay plak, klik sini pulak

Possing dulu sebelum kena bako...he,he.. Buat tiga jenis satay-ayam, daging dan paru (6 cucuk jer..sbb anak2 tak pandai makan paru)


5 corat coret:

KakChik berkata...

noorma pandai buat sate. nampak dah serupa dgn yang dijual oleh taukey sate kat pasar.
kakchik tak pandai buat, pandai makan je. selalunya abang ipar yang buat sate sebab dia taukey. kuah kacang pulak ummi yang buat. teringin nak belajar sebenarnya tp tak tercapai lagi cita-cita tu.

hana berkata...

rajin la noorma! kuah kacang hana bli ready made jerk! maleh punyer pasal! hahahahahaaaaaaaa... bak 10 cucuk leh tak?? heeeeeee...

noorma berkata...

kakchik, saya pun cuba2 jer, kalo tak sedap, next time cuba resepi lain pulak, tp sate ni sama jer bahan2 nyer...

Hana, kuah kacang tu sekejap jer membuatnyer...tak sampai 1/2 jam pun... sambil buat kuah kacang, rebus nasi himpit..

Rafizah Nordin berkata...

baru semalam risik2 kat hana...aritu nampak hana buat satey.tanya hana bako satay tu kat mane?katenye kat dapo gas je.tp yg konye ni lagik kelas...bape rm ko beli pembakar ni Noorma?kat mane?aku bukan nak beli pun saje nak tanye.menambah pengetahuan am, heee

Noorma berkata...

Fiza, alat pembakar tuh aku beli kat jusco, masa tu tengah offer, rm119.90 jer,,sebelum ni pernah tengok kat C4 harga dalam rm160.00, kitaorang beli sbb suka beno bako ikan, daging, ayam dll...buat bbq + stimboat pun senang..takde lah lama beno nk menunggu arang tu jadi bara..yg ni on jer suiz, dh boleh letak barang atas dia..senang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...