Rabu, 25 Februari 2009

Kuih Bom Keledek

Minum petang hari ini. Seingat aku la, aku makan kuih ni masa zaman bujang aku kat kampung, masa tu mak aku yg buatkan. Emmm...dh berbelas tahun rupanya. Kalo aku, biasanya buat kuih bom jer, yg daripada tepung pulut tu. Versi keledek ni lom pernah lagi.

Asalnya tak plan pun nk buat kuih ni. Lepas rebus dan lecek keledek, ingat nk buat cek mek molek, tp leceh la nk isi gula, kang masa goreng gula tu keluar la plak... nk buat kuih keria, kang malas plak nk salutkan gula tu. Aku ni sumenyer malas, makan jer yg rajin... he,he,he.... Akhir skali, teringat plak ada inti kelapa+durian dalam esbox. Aku letak kat tempat freezer, tp dia tak pernah beku.. ganjil ler plak. Dan akhirnya terhasillah kuih ni.

Kalo kat kampung dulu, mak aku buat kuih ni untuk jual kat kedai depan rumah. Selain kuih ni, ada jugak kuih bingka, ketayap dan nasi lemak. Resepinyer? jap lagi ek.. nk tengok Spa Q dulu. Jom minum!!


6 corat coret:

hana berkata...

wahhhhh! molatnyer onde onde kamu noorma! geram haku nengok! inti kelapa+dhugian plak tuH! walaaaaaaa!!

MamaFaMi berkata...

Sekali pandang macam kuih bidara. Tapi kalau kuih bidara tu, kulitnya dibuat dari tepung pulut.. ni adik beradik dia kot.. ahaks....

Noorma berkata...

Hana, molat mcm tuannyer..he,he,he...

MamaFami- kuih bidara? agaknya kuih bom lah tu yer..sbb kuih bom pun diperbuat drpd tepung pulut...

izan berkata...

salam noorma........sedap kuih tu... tapi akak tak pandai nak buat....hehehe makan je tau

Rafizah Nordin berkata...

ish aku tingin le pulak tgk onde2 ko ni noorma.xleh jadik ni...esok nak cari keledek le :D
mase aku niaga kat bazaar ramadhan kat sg way tu,sane manyak indon & sabahan tau.depe tgk kuih ni mesti tanye intinye inti ape.klu kite biasenye mmg la letak inti kelape tu kan... tp depe dok cari yg inti kacang merah.depe kate kat tmpt depe cenggitu.ish memacam...

Noorma berkata...

Kak Izan...tu dh ada resepi kat situ..cuba ler try test buat ..he,he,he...

Fiza-aaah,,setengah kuih memang letak inti kacang, tp kacang hijau ler, kacang merah tu mahal sikit kosnyer.. cepat Fiza, g buat kuih tu..yg ni alright sikit, tak meletup time goreng, aku ni buat kuih yg selamat jer..he,he,he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...