Khamis, 26 Februari 2009

Ayam Masak Kicap

Ni lauk untuk anak-anakku hari ini. Ayam Masak Kicap ni memang peeret diorang. Asal makan jer mesti mintak lauk ayam. mesti nk tuang kicap. Dan hari ni all in one. Dalam tu sume ada, ayam,kicap dan kentang. Bantai ler anak2, janji kenyang. Malam nanti kita makan benda lain plak yer.. ataupun g umah nenek..tgk mood papa korang dulu.

Resepi yg ringkas, tak pedas, khas untuk budak2

Bahan-bahan
>ayam-dipotong kecil, dibersihkan, lumur kunyit dan garam, dan goreng hingga masak
>bawang putih-dihiris
>bawang merah-dihiris
>halia-dihiris
>cili besar-dipotong serong jer
>kicap secukupnya
>kentang-digoreng dulu
>garam, dan perisa

Cara-cara
1.Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sampai naik bau. Masukkan cili merah, goreng lagi.
2.Kemudian, masukkan kicap, diikuti dengan ayam dan kentang. Tambah air jika suka kuah banyak.
3.Kalo kurang masin, tambah garam, dan letak serbuk perasa
4.Kacau dan bolehlah diangkat...


Senang jer kan, dh nama pun resepi budak2, tp mak dan bapak budak pun leh makan


0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...