Khamis, 26 Februari 2009

Cucur Kacang Hijau @ Kuih Kasturi

Ni kuih paberet my laling. Nk membuatnya agak leceh ler sikit, yelah kacang hijau tu kena rebus dulu, kemudian barulah campur dengan bahan lain dan goreng. Kan dua kerja tu. Kalau wat bubur kacang jer senang ler sikit. Lebur jer


Ni kuih zaman kanak2 aku ler jugak. Selalu beli kat kantin sekolah.
Bahan-bahan
>1 mangkuk kacang hijau yg sudah direbus sampai empuk
>2 sudu tepung gandum
>3 sudu kelapa parut
>2 sudu gula (kalo suka manis, leh letak lebih)
>garam-secubit jer

Adunan butter
>tepung beras
>air kapur

Cara-cara
1.Tepung beras dan kapur dicampur seperti membuat butter untuk pisang goreng. Bila dh siap, ketepikan.
2.Dalam satu bekas, masukkan kacang hikau, tepung gandum, kelapa parut gula dan garam. Gaul rata.
3.Ambik sedikit adunan dan bentukkan menjadi leper.
4.Celup dalam adunan tepung tadi.
5.Goreng hingga kekuningan.



4 corat coret:

hana berkata...

waahhh! kuih nih mmg nostalgia! terhingat jaman doulu2.. sampaikan pakcik yg jual kuih nih kita panggey pakcik kasturi! wakakakakaka...

princessharyati berkata...

lama tak buat niii ....

aisyah,cikwan,pert berkata...

saya suka kuih ni, lama x buat..

Noorma berkata...

Hana-pakcik kasturi..kah,kah,kah..cian pokcik tu!!

princessharyati, cikwan - betul tu, kuih ni leceh sikit nk membuatnyer, kita pun malas.. ni sebab nk makan sangat sbb tu buat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...