Selasa, 10 Februari 2009

Cempedak Goreng

Hari tu masa on d way balik dari melaka ke KL, kami keluar ikut Bangi, sajalah, nk tengok suasana kampung. kebetulan hubby memang tahu selok belok jalan kg di situ..
Skang ni musim cempedak, memang ramai orang jual cempedak sepanjang jalan tu. Kami pun singgah ler beli. rm4.00 sekilo... oklah harga tu, standard. Aku beli 2 bijik kecik dengan harga rm10.00
Tapi yg geramnya orang tu tak nk belah cempedak, nk tengok isi dalam..takpelah...mungkin elok kot isinya...
Balik jer umah, aku pun cepat2 belah, dan..... hah amik ko, ada 5 ulas dalam sebiji cempedak, dan satu lagi 3 ulas...dh tu plak, 3 ulas tu mcm busuk jer..dh pahit... eeee...geram betul, nk jer aku patah balik ke gerai tu dan pulangkan balik cempedak ni...nk jer aku sental muka orang jual tu dengan kulit cempedak ni...dh la muka memang tak lawa... ha..dh mulalah aku mengutuk orang ni.......
Takpe..hari ni hari ko...kalo berniaga macam ni memang tak bertahan lama..... nanti lah, esok lusa aku beli tanah, tanam cempedak sendiri, puas hati....

Dan..inilah hasilnya 9 ulas cempedak yang aku buat goreng....cempedak ni dh masak sangat, so makan minyak lah plak...hentam sajalah labu......

Kalo goreng cempedak, aku lebih suka buang biji dalamnya, dan kemudian bijinya aku rebus+garam sikit. Pas tu makan bijinya...ha..amik ko... dh la mahal, dengan bijik2 sekali aku bedal...ha,ha.ha.....

Kalo ikut mak mertua aku, bijinya yg dh direbus ni, dibuang kulit dan dibuat masak lemak cili padi bersama ikan bilis.. aku malas ler nk masak, ada pun 9 butir jer... wat pening kepala aku jer...

2 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

mmg dajal betul org tu berniaga cam tu eh...cempedak ni mmglah feveret aku...tp aku mmg tak suke beli yg dah siap goreng.aku lagi sanggup main getah dia dari beli siap sbb klu beli selalunye rase tepung je lebih...benci tul...
klu aku goreng mg aku goreng dgn bijinya sekali.nnt biler goreng, tentulah bijinya pun masak.tp cempedak ni angin kan...lg2 tang bijinya.pas makan berlawan kentut la pulak
wakaka

noorma berkata...

Fiza, bab berlawan kentut tu la yg tak sanggup,tambah lagi dalam bilik ada aircond..huh..bau mengancam... kat umah ni aku dh buat peraturan, kalo nk kentut, g luar rumah, jangan dalam umah...busuk...tp memang tak pernah kentut kat luar rumah pun..tak sempat daaa.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...