Jumaat, 13 Februari 2009

Pulut Kuning, Kuah Durian, Rendang Ayam

Semalam tengok roti jala+kuah durian kat umah Kak Ina KL, terus teringin. Petangnya ajak Hang Jebat pergi Giant, kat sana ada orang jual durian,tapi tak tau lah ada ke tidak,,,, nasib baik ada... 3 paket rm10.00. Baliknya aku siap beli kelapa parut, nk buat kuahnya..sampai jer umah, malas la plak...simpan dulu untuk esok lah....

Roti jala+ kuah durian


Malamnya, aku tengok cerita Keliwon (tv3), kali ni cerita pasal Hantu Raya. Orang tu masak pulut kuning dan telur rebus untuk bagi makan hantu raya dia. Masa iklan, aku terus ke dapur, ambik pulut dan rendam. Laki aku tengok dan cakap "hah, awak ingat aku ni hantu raya ker, nk bagi makan pulut kuning?". Ish..dia ni..tak sayang mulut langsung.. Lalu aku jawab balik "takkan hantu raya jer boleh makan pulut kuning, manusia macam kita ni tak boleh makan ker?"


Pagi ni aku bangun jer, terus kukus pulut. Lepas tu fikir plak nk masak apa untuk makan tengahari. Takkan makan pulut kuning jer..kang memang sah la aku ni hantu raya. Fikir dulu...sambil tu duduk minum teh o.

Santan masih ada lagi dalam esbox...lengkuas pun ada lagi...ha...buat Rendang.....

Lepas masak rendang, buat pulak roti jala. Sempat jugak si along makan sebelum pegi sekolah. Tengok kuah durian ada banyak, bagi sikit pada aci sebelah umah. Mesti diorang terbau jer masa aku masak kuah durian tu tadi....


ni pulut kuning dan rendang ayam



5 corat coret:

hana berkata...

adeeehhhhhh! yg nih mmg terpakse dtahan2 dulu! huhuhuuuuu....

Noorma berkata...

hana, durian kat sini entah dari mana datangnya pun kita tak tau..tp kompom bukan durian pahang, sbb kawan cakap pahang takde durian lagi..sebelah perak pun takde...agaknya durian tu sume nk tunggu Hana balik dulu kot...

Rafizah Nordin berkata...

kahkahkah....bile bace kat blog list tadi 'pulut kuning' terus aku teringat cerite keliwon semalam.kuat tul penangan cite tu...nasib baik ko tak rebus telur ayam kampung klu tak mmg sahih la terkenan hantu raye keliwon hahaha!!!

Noorma berkata...

ooo..ko pun minat citer keliwon tu yer...kah,kah,kah...

Rafizah Nordin berkata...

uish aku mmg minat cerite2 antu,misteri,mistik dan seumpamanya.tp aku paling tak suker tgk cerite antu jepun/korea sbb cerite2 dorang tu pd aku suker pusing2.buat ana feninglah!!!tp aku tgk jugak...hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...