Isnin, 19 Januari 2009

Apam Eno

Apam Eno? kami kat sini panggil Apam Pecah, sebab kat atas dia merkah, kononnya pecah la tu.... masa mula-mula tahu buat apam ni (setahun lepas) boleh dikatakan setiap tiga hari aku akan buat apam ni, makan pun sedap, lembut dan gebu. Tapi kadangkala tak brapa pecah kat atasnya,,takpe, makanlah jugak....

Punyalah suka buat apam ni, kemudian sedekah pada jiran (yelah, sebab dh muak makan) sampai ada plak orang buat tempahan.... aku memang tak tau harga, penyudahnya aku jual sebiji= 10sen... ok ker? bukan nk buat bisnes pun, sekadar suka2 jer.


Apapun, layan jer lah respi nyer ni....

Bahan-Bahannya
>2 cawan tapai nasi
>1 pkt tepung beras
>1 cawan gula pasir
>3 cawan air
>2 pkt eno (biru)

Cara-cara
1. Blend semua bahan di atas, kecuali eno. Perap selama 4 jam.
2. Panaskan acuan selama 5 minit.
3. Sementara menantikan acuan panas, masukkan eno ke dalam adunan apam, kacau sebati.
4. Tuangkan ke dalam acuan. Masakkan selama 10 minit.
5. Siap untuk dimakan bersama dengan kelapa yang dicampurkan dengan garam.

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...