Rabu, 14 Januari 2009

Kacang Panjang Goreng Berlado

Masak sayur kacang panjang (organik ni tau). Tanam sendiri kat belakang umah tu. Mujur ada tanah sekangkang kera kat belakang umah (kami beli rumah last lot), bolehlah bercucuk tanam, kalau tidak, tanam dalam pasu jer lah)

Bahan-bahan
>kacang panjang-dicuci bersih dan dipotong pendek
>cili merah*
>cili padi-jika suka pedas*
>bawang putih*
>bawang merah*
>sebiji telur
>garam, perasa

Cara-cara
1.Bahan bertanda * ditumbuk lumat, dan kemudian tumis hingga naik bau.
2.Masukkan kacang panjang, boleh tambah sedikit air untuk bagi empuk.
3.Bila kacang dh hampir masak, pecahkan telur dan kacau rata.
4.Biar sekejap agar telur masak.
5. Letak garam dan perasa, kacau dan bolehlah diangkat.
Siap



Inilah dia pokok kacang belakang umah kami. Selain tu ada kolam ikan keli, kolam ikan talapia, tanaman-tanaman lain dan juga reban ayam.... ha,ha,ha......tak percaya...jemput ler datang umah, lihat sendiri !!

Ayam kampung yang kami bela. Yang betina tu (warna putih) namanya Lili, dan yang jantan (oren) tu namanya Boney.Suka sangat makan anak ikan. Selain tu aku belikan jagung dan gandum.
Sebab utama bela ayam ni pasal si Irfan, masa balik Melaka sepupu hubby kahwin, dia ni terlampau seronok dapat tengok ayam dan dia pegilah dekat ayam tu. Tetiba yam tu datang dekat dia, dan dia nangis plak. Kecoh satu kampung kata "cucu si puteh tu takut ayam. Org kampung panggil mak mertua aku kak puteh, sebab dalam adik beradik my MIL berkulit cerah. Abih tu sapa yang malu, mak mertua aku gak......
Dan bila balik KL, kami pun carilah ayam kampung (beli kat pasar pudu nun, sekilo rm15.00)..beli sepasang, letak ler dalam reban(sangkar kucing yang besar tu), nasib baik belakang umah ada sungai (monsun drain) so najis dia boleh dialirkan kat dalam sungai.....itulah kisahnya......

*Untuk kak ina KL yang suka sangat makan ikan keli, meh ler kak datang umah, ambik ler brapa banyak ikan keli yang akak nk, saya bagi free jer.... dh tak larat nk makan. Lepas ni hubby nk wat projek ikan ketutu plak......

3 corat coret:

Rafizah Nordin berkata...

ish ko ni,ayam pun ko bela ye,hehehe mmg rajin tahap dewalah ko ni, heeee
aku klu g umah ko mesti frust menonggeng.mesti aku tbayangkan umah aku yg tbengkalai tu. huhuhu

kakchik berkata...

Masa dok berdua dengan Cik Abe sebelum ni, resepi ni lah yang KakChik selalu masak. Sedap kan? Rasa macam lama pulak tak masak sayur ni. Rindu je bila tengok gambar tu.

GEM Community berkata...

FORUM Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia (GEM Community) - www.gem.socialgo.com

DIREKTORI Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia - www.pertanianmalaysia.blogspot.com

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM), Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-Layang (Walet/Walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang-Layang (Walet/Walit) - www.gem.tl.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...