Rabu, 28 Januari 2009

Sizzling Mee

Makan malam hari ini. Tergoda sungguh tengok sizzling mee kat rumah Hana tuh..terliur plak...hari ni dh berazam nk masak sizzling mee ni...
Tengahari tadi suruh ler Hang Jebat cari yee mee, dh pesan kat dia, kalo tak jumpa, beli mee kuning jer...dia kata takde...yelah tu..sebenonya dia malas nk mencari, janji ado jer....
Takpe..esok aku g Giant, aku beli lain..dia ni memang susah sikit...tapi kalo makan laju jer, alahai laki ku....


Resepi, kopipes dr umah Hana... Den tabik spring la kat ko Hana, tengah mabuk-mabuk macam ni pun masih boleh ke dapur masak itu dan ini...kalo aku, mesti dh lembik dh...hanya minyak angin cap dua singa jadi peneman...he,he,he....

Bahan-bahan
>2-3 sanggul (gulung) yee mee
>5 ulas bawang putih
>5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut dan potong 4
>1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa
>3 biji cili kering- potong 2
>2 sudu besar sos tiram
>3 sudu besar kicap cair
>1 sudu besar kicap pekat
>1/2 in halia- hiris nipis
>Serbuk lada hitam
>garam- secukup rasa
>Beberapa titik Minyak bijan
>1 sudu besar tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
>sedikit minyak utk menumis

Cara-cara
1.Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
2.Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
3.Masukkan 2 cawan air.
4.Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam.
5.Biarkan mendidih.
6.masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
7.Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
8.Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
9.Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...