Rabu, 21 Januari 2009

Sweet Corn

Yang lepas tu buat jagung kukus memang menyakitkan hati. Kali ni beli kat tesco plak, aku tengok jagung tu mcm aelok lagi, so ambik ler sebungkus. Nasib baik elok, sedap jer manisnya. Lain kali boleh beli lagi!


Ish..habislah diet aku ni. Seharian aku tak makan apa-apapun hari ni. Hanya teguk fresh oren jer. Tapi bila dh ok sikit, aku bukak peti ais, konon nk teguk airlah, tiba-tiba nampak bungkusan jagung ni. So apa lagi, kukuslah..

Tapi bagi orang yang berdarah O (baik positif atau negatif) bagi sesiapa yang nk diet atau dalam kata lain nk slim 24 jam macam Erra Fazira tu, sebaiknya dielakkan makan jagung, dan makanan yang diperbuat daripada tepung.

Kat sini ada fakta yang boleh dikongsi bersama bagi mereka yang berdarah jenis O

Mengikut teori Dr. Adamo, orang berdarah O dinasihatkan:
>lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi,
>mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang
>menghindari produk susu dan gandum.
>menghadkan pengambilan buah-buahan.
>menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi.
>jenis makanan yang juga perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang.
>telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.
>Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.

Menurut Dr Adamo, ciri khas golongan darah O:
>Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
>Mudah mengadaptasi berbagai makanan
>Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
>Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
>Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan untuk kumpulan darah O:
>Sarapan:Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang Snek : Teh herba
>Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal, Snek : Sepotong
>Makan Malam: Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba


*tapi kan, aku tak boleh ler nk ikut sume diet macam tu, maklum lah orang melayu...sehari kalo tak dapat nasi, mau menangis

2 corat coret:

Rozlan Mohamed Noor (RMN) berkata...

makan jagung boleh rosakkan diet ka? entah ler

Lina_Lin berkata...

penah bce jugak pasal dr nieh..
tp lina suke mkn jeruk la..suke sgt2..huuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...