Khamis, 4 Jun 2009

Tauhu Sumbat

Hari ni Hang Jebat tak balik umah. Sebelah petangnya ada kerja, membawak sampai ke malam, sampai la ke pagi esok...hu, hu....rindunyer....anak2 lagi lah rindu...
Disebabkan laki aku takde kat umah, so tak payah lah masak beria-ia. Semalam g pasar borong aku ada beli tauhu. Hari ni memang plan nk buat tauhu sumbat Hana ni. Selalu tu makan ngan sos cili atau kuah kacang, tp kali ni makan ngan cili kicap plak...uihhh...memang citarasa jawo...tp takpe, jawa pun jawalah...janji sedap !! lepas ni tak mo makan ngan sos cili dh. Ngan cili kicap ni memang best. Power sungguh !!!

Resepi ni salin kat umah Hana yer...thanks Hana..
Bahan-bahan
beberapa keping tauhutimun - potong halus cam btg mancis
carrot - potong halus n celur
taugeh - celur
Untuk Sambal
1 mangkuk kecil cili padi -
2 ulas bawang putih
2 sudu makan gula
1 cawan kicap manis la
kacang tanah tumbuk
Cara-cara
> Potong tauhu segitiga. goreng hingga kekuningan dan angkat.
> Belah bahagian tengah. dan sumbatkan ngan timun,carrot dan juga taugeh. ketepikan.
> Untuk Sambal - blend cili padi, bwg putih, gula dan juga kicap. jika perlu tmbhkan air masak sedikit.
> Masukkan ke dalam mangkuk. dan campurkan ngan kacang tanah. Gaul.
> Curah ke atas tauhu yg siap dsumbat tadi. siap utk dmakan! :)




0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...