Khamis, 11 Jun 2009

Kuih Seri Muka

Minum petang hari ini. Dh lama tak buat kuih ni. Sib baik jumpa respi kat MYR. Thanks to NanaSham atas sumbangan resepi. Memang best laaa.....



Bahan-bahan
Bahan lapisan bawah:-
500gm beras pulut
400ml santan cair
1 st garam
2 sm minyak
Bahan lapisan atas:-
120gm tepung gandum
3 sm tepung jagung
140gm gula
3 biji telur
450ml santan pekat
1/2 st garam
300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)

Cara-cara
Untuk lapisan bawah:-
A) Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
B) Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
C) Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
D) Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
E) Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
F) Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.

Untuk lapisan atas:-
1) Pukul gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
2) Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
3) Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
4) Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA!!



Takde mood nk tulis banyak2, panas sangat ni. Nk tido kejap, aircond dan kipas dh bukak tu...bye !!!





3 corat coret:

Ayu berkata...

salam, tumpang melihat2 resepi di sini

Suzi berkata...

anak2 suka kuih ni...dah lama tak buat.

wah noorma syoklah tido dlm aircond

Noorma berkata...

Ayu-silakan, lalulah.... he,he...

Suzi-kita pun dh lama sangat tak buat kuih ni, tu yg tgk resepi dalam MYR tuh..kes dh lupa nk letak apa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...