Selasa, 30 Jun 2009

Kangkung Goreng Belacan

Cadangnyer nk masak kangkung ni semalam, tp laki aku siap pesan, makan dulu, dia balik lambat, so tak jadilah masak. Aku masukkan balik kangkung tu dalam esbox dan simpan untuk hari ni. Tup tup..dalam pukul 2.30 Hang Jebat tu dh sampai umah. Masa tu plak, aku tengah bergayut kat telefon sembang dengan kawan aku. Apa lagi..kelam kabut la...tp nasib baiklah laki aku tu boleh bertolak ansur. Dia suruh masak megi jer...he,he....selamat aku !!!

Dan hari ini, aku tak nk amik risiko lagi. Lantak lah dia balik cepat ker, lambat ker, aku masak jer. Kalo tak makan waktu siang, boleh panaskan lauk dan makan untuk malam nanti.....


Semalam tengok resepi ni kat umah Hana, terliur sungguh bila tengok gambarnyer. Hari ini aku plak cuba. Resepi dari adik HaSue.

Bahan-bahan
1 ikat kangkung segar
1 tangkai cili merah(nak pedas,bubuh la cili padi ikut citarasa)*
2 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
Segenggam ikan bilis/udang kering*
1 sudu makan(atau lebih) belacan*
Garam dan perasa(ajinomoto) secukup rasa
Minyak masak secukupnya untuk menumis

Cara-cara
-Potong kangkung mengikut citarasa,bersihkan dan toskan.Bahan2 yg bertanda * ditumbuk hingga hampir lumat
-Bila minyak sudah panas,tumis bhn2 yg dah ditumbuk tadi dan kacau hingga naik bau atau sedikit kekuningan..
-Masukkan garam dan perasa. Kacau jap then masukkan kangkung.
-Gaul rata dan kacau sehingga masak(jgn terlampau masak,x sedap plak) Bagi yg suka berkuah tu,leh bubuh sedikit air dan bila kuah dah mendidih padamkan api..
Hidangkan segera dengan nasi panas..!



Ni sotong+ ayam masak goreng kunyit. Lauk merepek ciptaan sendiri. Kenapa campur sotong ngan ayam? sebabnyer si adik tak makan sotong, padahal si kakak plak dh lama mintak masakkan lauk ni. So nk memenuhi citarasa sume orang, aku campur lah skali sotong ngan isi ayam. Habis citer....


Ini ikan bilis tempoyak...alahai!! dh lama sangat nk makan lauk ni, tp baru hari ini kesampaian. Sebabnyer, tempoyak baru jer masak.

Bahan-bahan ( 2 orang makan )
-1 genggam ikan bilis digoreng dahulu (ikut suka, tak nak goreng pun tak per)
-*10-15 biji cili padi
-*0.5cm kunyit hidup
-Sebatang serai dititik
-Sehelai daun kunyit dihiris
-Sedikit minyak utk menumis
-Sedikit garam
-Tempoyak secukupnya (suka ati nak boh baper byk)

Cara-cara
-Tumbuk lumat kunyit hidup, di ikuti dgn cili padi, cili tu tak berapa lumat pun tak per
-Panaskan sedikit minyak dlm kuali, kemudian tumiskan bhn2 tumbuk, masakkan sedikit cili, org2 tua kata matikan cili.
-Kemudian masukkan tempoyak, daun kunyit hiris dan serai. Kacau. Taburkan garam, kena igt sket kwn2, kekadang ikan bilis dah masin, so agak2 ler ek.
-Selepas 3 minit, agak2 bau semua dah naik, barulah masukkan ikan bilis. Gaulkan, tutup api. Boleh ler di hidang.
-Kalo tempoyak tu agak2 tak masam, masa menumis tadi boleh ler ditambahkan asam keping, barang sekeping dua ya.








4 corat coret:

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

terliur lagi niy..naper ek sumer cam selera kita jer nie..? Tapi ikan bilis tmpoyak niy peberet abg ler... owg pahang !

blogresipi berkata...

Amboi sedap2nye2 lauk hari neh Kak Noorma... kena sotong goreng, kangkung belacan ngan tempoyak tue tak pandang orang lain dah... terliur betol tgk sambal tempoyak nie.

Noorma berkata...

azrina-saya ni orang malaysia..sume suka, cincalok, budu, tempoyak..sume leh makan..

blogresipi-best kan sambal tempoyak tu...cepat g buat..kalo takde tempoyak, meh amik kat umah akak..he,he....

umi adam faris berkata...


1st time sy dengar pasal ikn bilis tempoyak ni...blk ni nak cuba masak...nak masak dengan hang adam sy hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...