Isnin, 22 Jun 2009

Puding Roti Marble

Dah lama nk makan puding ni, tp rakyat jelata kat umah ni tak brapa reti makan desert, puding dan sewaktu dengannya, so terpaksalah pendam seketika, walopun orang lain dh berduyun2 buat.

Ni bukan lebihan roti yg aku buat tau, tapi lebihan roti gardenia yg ada kat dapur tuh...almaklum lah, bila mem besar dh pandai buat roti, roti gardenia tu takde sapalah yg nk usik. Daripada dibiarkan berkulat, baik ler buat puding ni. Dapat gak aku merasa.



Resepi dr MakYung Hana dari negeri matahari terbit.....

Bahan-bahan ( satu loyang )
-4 keping roti
-2 biji telur
-1/2 cawan susu pekat
-170ml susu cair
-8gram serbuk agar2
-1/2 cawan gula - bleh kurangkn
-2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
-31/2 cawan air
-2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara
-Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
-Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
-Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
-Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
-Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
-Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!















3 corat coret:

CatlinaFly berkata...

salam kak noorma..wah puding rotii..sy sokeeee... :)

Fiza Nordin berkata...

ohooooaku pun ade roti tak berusik tu...esok ke...malam ni...bolehlah menggodek puding roti nih heheee

Noorma berkata...

CatlinaFly- Salam Cat, E-ein apa khabar...suka tgk pipi E-ein yg tembam tu...

Fiza Nordin - ha, cepat buat Fiza, kang lelama nanti berkulat plak roti tu. Puding ni memang sodap !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...