Sabtu, 13 Jun 2009

Nasi Kerabu

Hari ni menjelajah ke pantai timur plak...he,he...walopun lom pernah sampai sana. Tp aku minat betul dengan makanan2 negeri sana, especially nasi kerabu, dan laksam. Hari ni kugagahkan jugak badan buat nasi kerabu ni, walopun Hang Jebat tak brapa suka makan, dan anak2 memang tak makan. Tapi, demi memenuhi selera tekakku yg ala2 international ni, aku buat la jugak. Bukan takleh nk beli jer kat kedai, tp kalo buat sendiri, puas makan. Leh mengulang banyak kali....alahai...gemuk la aku camni!!!

Buat nasi putih jer, sbb anak2 makan ngan lauk diorang la...masak kicap, sup dll. Kalo buat nasi kaler biru tuh, sah diorang sume tak sentuh.

Lauk yg simple jer. Cuma ada telur masin dan daging bakar. Dh tak larat dh nk buat solok lada. Keropok pun takde, terlupa plak nk beli tadi. Kalo ada keropok mesti lagi best kan....

Daging Bakar. Alkisahnyer, aku sempat tido lagi sebelum nk bako daging ni. Mula tu mcam malas jer nk bakar daging ni, tp memikirkan nasi kerabu tak lengkap tanpa daging bakar, aku bakar ler jugak. Fuh...habis berasap dapur aku tuh...kalo ada alat pengesan kebakaran, sure dh berbunyi punyer!


Bahan-bahan pelengkap nasi kerabu. Ada budu, sambal belacan dan kelapa goreng + isi ikan bakar. Resepi lengkap klik sini yer

Telur Masin. Kat umah ni, kalo makan telur masin, sume orang berebut nk makan kuningnyer, tp tang putih tu takde sapa plak nk berebut. Akhirnyer aku jugak lah yg kena habiskan....


Sayur-mayur. Kalau takde segala bagai sayur ni takdelah dinamakan nasi kerabu. Ada daun selom, bunga kantan, kubis, dan daun kesum. Mcm tak lengkap jer kerabunyer. Yelah, aku ni dok tengah pekan, kalo kat kg tu lainlah, segala macam ulam leh jumpa. Yg ni pun dh cukup puas hati...puas hati....yahooooo !!!




P/s: Pada kengkawan sekampung ku (Zarina, Wan, Nisya,Watie dll), meh ler rasa nasi kerabu pantai timur ni. Kalo nasi kerabu orang perak tu lain rasanya. Pada Rozlan Utusan, mu jange ingat kawe tak reghti wat nasi kerabu yer...meh ler jamu selera sama-sama.





2 corat coret:

Myza Pesona berkata...

Salam. Sedapnya nasi kerabu tu! Kat umah Myza ni, kami semua makan nasi kerabu wpun bukan org Kelantan atau Terengganu. Anak2 jenis suka mencuba makanan2 yang dorang tak pernah makan atau jumpa!

Noorma berkata...

Sama la mcm perangai akak, suka mencuba makanan orang lain, tp laki akak tekaknyer skema jer, asyik nk makan benda yg mak dia masak jer, suruh cuba lain sikit, tak leh masuk tekak, tu yg tension sikit tu...eeee...geram !!! mcm la mak dia msak sedap sangat !! nasib baiklah akak masak kari dia suka plak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...