Selasa, 16 Jun 2009

Rojak Buah

Macam malas jer nk masak hari ni. Kat umah ni, kalo dua tiga hari asyik makan nasi jer terus menerus, mesti sume orang boring. Tapi makan tak boring plak...kuang,kuang,kuang.....

Semalam pegi Carrefour sbb terpedaya dengan iklan kat tv "Nak Jimat, pergilah ke Carrefour" tp barang-barangnya takdelah murah sangat pun. Boleh dikatakan brang2 yg ditawarkan takde (dh habis pon...) Baik pegi Tesco, lagi murah ..... ish,,amende aku merepek ni, takde kaitan ngan Rojak Buah pun.....

Ni buat untuk tengahari ni. Disebabkan tak masak nasi, so bolehlah makan benda2 ringan mcam ni. Hajat hati nk buat roti/kuih/desert/biskut....tp tak taulah...tengoklah nanti.





Resepi dr MYR
Bahan-bahan ( 1-2 org )
Bahan A
nenas
sengkuang
timun
epal hijau
bunga kantan (optional)
kangkong - dicelur sbentar
taugeh - dicelur sbentar
Bahan B
2 sudu besar petis
1½-2 sudu besar gula pasir
1 sudu besar gula hitam
cili kisar - ikut kepedasan masing²
sedikit belacan yg dibakar
sedikit air asam pekat
garam jika perlu
kacang tanah - digoreng dan ditumbuk kasar

Cara-cara
masukkan petis, cili kisar, gula pasir, gula hitam dlm sebuah bekas. kacau hingga gula pasir hancur.
stelah gula hancur, tambahkan air asam. kacau rata. masukkan sedikit kacang. digaul lagi.
hiris bahan² A kedalam no.2 tadi. gaul rata.
bolehla dihidangkan. taburlah sedikit kacang tumbuk di atas rojak itu tadi. seeloknya makan serta merta utk mengelakkan drpd berair.




1 corat coret:

shaniza berkata...

salam..
Lama tak makan rojak.Terliur rasa.. nyam..nyam..nyam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...