Selasa, 23 Jun 2009

Strawberry Bun

Jangan jemu yer baca/tengok entri aku ni...bukan apa, aku takleh nk makan nasi la...sbb nyer? gusi bengkang,,,so kena makan benda2 lembut la plak. Ada gak bercadang nk buat bubur nasi, tunggu petang sikit la kot...perut ni mana leh makan roti jer, mesti nk masuk nasi gak



Bahan-bahan ( 9 biji )
-120 ml susu cair
-250 g tepung roti
-1 biji telur saiz B (kalo telur AA, guna 1/2 jer)
-40 g butter
-40 g gula kastor
-1/2 camca teh garam
-1 camca teh yis mauripan
-1/2 camca teh bread improver
-1/2 camca teh bread softner
-1/2 camca teh wheat gluten (yg ni aku saja tambah)
-1/2 sudu teh strawberry emulco
-1/2 sudu teh esen strawberry
-beberapa titik pewarna pink/merah

BAHAN2 LAIN:-
-Jem strawberry secukupnya
-Kelapa parut untuk ditabur

Untuk glis: susu cair+telur-dipukul

Cara-cara
-Masukkan kesemua bahan mengikut turutan kecuali "BAHAN2 LAIN" ke dalam bread maker. -Pilih setting utk doh dan on kan. Tunggu sampai siap.
-Keluarkan doh dan tumbuk utk membuangkan udara. Bahagi 9 dan bulat2kan. Rehatkan 10 minit.
-Biarkan naik sekali ganda (lebih kurang 35 minit).
-Gliskan permukaan bun dengan telur dan susu cair
-Paipkan jem strawberi ke atas bun, dan tabur dengan kelapa parut
-Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak.

Inilah rupanya bun strawberi tuh. Keluar jer dr oven, Irfan dh mintak dh. Sian, lapo agaknyer. Maklum lah mama dia tak masak nasi hari ni. Untuk papa diorang yg dh on d way balik umah tu, aku masakkan nasi goreng jer lah. Lepas makan, nk ke Jusco plak, soping moping.

Ada sesiapa nk cuba bun strawberry ni?? silakan.....



4 corat coret:

MamaFaMi berkata...

Sedapnya roti!

Noorma berkata...

MamaFami-saya skang ni tgh giler buat roti..ni yg mcm2 roti muncul ni...

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

jadinyer sumer... bez gilerlar.. misti gara-gara roti maker baru niy..

Suzi berkata...

noorma , gebu cabtik je roti tu..ni yg teruja nak buat ni...

saya pun sama tak selera mkn nasi...ulser kat lidah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...