Selasa, 16 November 2010

Pengat Labu

Salam semua..tengah buat apa tu? rebus ketupat? masak rendang?... kami tak buat sebarang upacara masak memasak..sebabnya? entah ler...(nk beraya kat rumah orang jer... pegi umah mak, maklong, dll...semua ada rendang, ketupat, lemang...so takyah masak ler...kahkahkah)  

Tapi tahun ni kami masuk 1 ekor lembu. Kami sekeluarga 5 beranak, dan tambah plak 2 orang anak sedara aku. Cukup 7 orang.

Ni hidangan minum petang hari ni. Sejak tengok citer Belalang makan pengat labu, teringin la plak...(aku ni hari2 'terpaksa' mengadap chanel Astro Ceria. So dh terpengaruh dengan cerita2 kat channel tu.


Ni pengat my style. Mula2 potong labu dan buang kulit luarnya. Lepas tu potong kecil (segiempat, tp jangan kecik sangat) agak2 ler... Lepas potong, lumur labu dengan kapur makan. Tujuannya agar labu tak mudah hancur/pecah masa memasak nanti. Biar sekejap selama 10-15 minit, lepas tu cuci bersih yer...

Ok...pas tu panaskan periuk. Masukkan gula melaka, daun pandan dan sedikit air. Biar gula melaka hancur. Tambah gula putih sikit pun boleh. Aku suka yg manis2 ala2 potong kaki gitu..kahkahkah....
Kemudian, masukkan labu yang dicuci bersih tadi.Tutup periuk dan biar labu empuk.
Bila labu dh empuk, barulah masukkan santan. Tambah sikit garam untuk kasi rasa lemak2 manis. OK...dh siap !!!


Ok...sampai sini dulu..... Slamat Hari Raya Aidil Adha.

3 corat coret:

Mimiey.. (^-^) berkata...

slmt hari raya adidladha kak noorma...

cikmar berkata...

sedapnye..nyum3..ni klu kt utara biasa org panggil serawa labu

Noorma Ismail berkata...

slamat hari raya Mimiey

a'ah...kat kedah panggil serawa.. lupa plak akan bahasa ibunda ku itew...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...