Ahad, 21 November 2010

Ikan Cencaru Masak Taucu

Salam semua... setelah beberapa hari berehat, hari ni rajin la sikit. Si Irfan pun dh sihat. Dah boleh berjalan, bermain dan bertekak dengan along dia. Hati pun senang. Cuma esok lusa dan seterusnya tak dapatlah dia pegi tadika ( PJ Islamic Kindergarden ni masih belajar macam biasa). Hari Ahad minggu depan ni convo tadika dia. So ada la praktise itu ini. Kami rehatkan dia kejaplah...hari Jumaat ni baru pegi klinik dan bukak smart clamp tu.



Resipi amik dr kawan satu skolah aku kat Kuala Kangsar, IdaShazana atau lebih dikenali sebagai Rozette (nama sebenar dia Rozaida..)

Bahan2
2 ekor ikan cencaru sederhana besar
1/2 sudu kecil halba campur
2 tangkai daun kari
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 cawan air asam jawa
2 1/2 cawan air
1 bungkus taucu
1 labu bawang besar
2 biji cili hijau
1/2 batang timun, potong memanjang
minyak

Cara-cara
1. Goreng ikan yg digaul dengan garam dan serbuk kunyit, ketepikan
2. Panaskan periuk, goreng sebentar halba campur tanpa minyak. Masukkan minyak dan tumis bwang merah, bawang putih , daun kari dan halia hingga naik bau.
3. Masukkan air, tunggu hingga mendidih sebelum dicampur dengan air asam jawa, ikan, cili hijau, bawang besar, taucu dan timun. Sebelum diletak garam, rasa dulu sebab taucu dah masin. Kalau belum terasa, baru masuk.

Kalau inginkan kelainan, cubalah respi ni. Sedap jugak !!! 

2 corat coret:

Anawahid berkata...

hadoyaiiiiiiiii.... dh lama rasanya x menaucu.... hehehe... ikan lak caru... sedap3... hehehe

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak noorma.. lama tak menegur akak .. sihat ke?.. sedapnya taucu lama tak makan.. tak de stok dah abis... huwaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...