Rabu, 24 November 2010

Masalodeh

Salam semua. Hari ni buat masalodeh untuk breakfast..along jer yg makan..Irfan mintak nasik la plak..adoiii laaa si anak..


Lama jugak tak buat masalodeh ni. Sebabnya kacang dhal tu tersorok tepi tepung. Mmg tak nampak.Semalam rasanya nk buat dalca tulang, sbb tu lah mencari kcang dhal ni. Tapi bila dah jumpa, tekak macam rasa nk makan masalodeh la plak.So tulang tu aku buat mende lain hari ni..tunggu !!!

Kalau buat masalodeh ni, aku suka cara original/tradisional. Takde tambah udang kering atau ikan bilis. Yelah, mengikut resipi asal, orang India yang buat kuih ni adalah vegetarian. So mana ada masuk udang segala bagai. Tapi respi ni aku tambah telur sikit untuk melekatkan adunan tu. Kalo idak, masa menggoreng sure berderai punyer lah...

Bahan-bahan :
300gm kacang dal
1 bj bawang besar - potong dadu
1/2 sudu kecil jintan manis
1 tangkai daun kari - potong halus
2-3 tangkai cili kering - potong halus
Garam secukupnya
1/2 biji telur
secubit tepung ubi
Minyak utk menggoreng

Caranya :
- Rendam kacang dal selama 4 jam atau 1 malam
- Tapis dan kisar halus 3/4 kacang dal didalam blender
- Masukkan bawang dadu, cili kering, daun kari, jintan manis dan lain2. Gaul hingga sebati.
- Basahkan tapak tangan, letakkan 2 sudu besar bancuhan, bentukkan seperti bebola dan leperkan.
- Goreng dalam minyak yg panas sehingga kekunigan.


Ok...aku tengah merebus tulang tu... tunggu !!! ada projek baek punyer !!!

1 corat coret:

cikmar berkata...

sedap di makan di bulan puasa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...