Rabu, 24 November 2010

Bone Steak

Inilah projek yang dimaklumkan pagi tadi. Banyak sangat stok tulang lembu kat rumah ni. Asyik nak buat sup dah boring...
Resipi ni memang dh lama tersimpan dalam buku. Dulu, tiap kali beli tulang, asyik buat sup jer, tapi kini bila dh banyak, boleh la buat resepi ni.



Kami cuba makan dengan nasi...kureng laa...tp kalo makan dengan roti, waaalahh...memang MELETOPZ...  mmg ngam laa... !!!  Terima kasih kepada Kak Fida yang sudi berkongsi resipi.


Bahan-bahan ( 2-3 orang )
• 1 kilo tulang *- cuci bersih
• 3 helai daun pandan*
• 1 btg serai*
• 4 ulas bwg putih* -diketuk
• 1 ibu jari halia* -diketuk
• (Bahan2 * di atas disatukan di dlm periuk besar dan masukkan air secukupnya hingga tulang tenggelam dan rebus.
• 2 sb ketumbar biji*
• 1 sb jintan kasar*
• 3/4 sb jintan halus*
• 1/2 sb lada hitam/putih*
• (4 bahan * di atas disangar dan dikisar halus )
• 10-15 tangkai cili kering
• 10 ulas bwg merah
• 5 ulas bwh putih
• 1 botol tomato sos
• 2 sb kicap manis
• kobis,carrot,kentang -dipotong ikut suka
• 1-2 biji bwg besar - dibelah
• cili hijau - dipotong
• 2 biji telur - di kocok
• Daun sop/daun bawang atau daun ketumbar
• 1/2 cwn bawang goreng
• 1/2 cwn kacang peas -utk tabur

Cara-cara
1. Rempah yg disangar dan dikisar di masukkan ke dlm rebusan tulang dan rebus hingga daging pd tulang empuk.
2. Cili kering,bwg merah,bwg putih dan sehiris halia dikisar dan ditumis hingga garing.
3. Tuangkan(2) ke dlm rebusan tulang dan gaul rata.Masukkan kobis,cili hijau,carrot, kentang,bawang hiris,sos tomato,kicap,garam dan gula secukup rasa dan gaul rata dan masak hingga sayuran empuk.
4. Tambahkan 1/2 bhgian daun sop,daun bwg(daun ketumbar) dan bwg goreng dan gaul rata lagi.
5. Akhir sekali tuangkan telur keatas tulang dan tutup periuk dan masak hingga telur pekat.
6. Ketika menghidang, tabur kcg peas dan lebihan daun2 dan bwg goreng.
7. Rempah2 yang disangar juga boleh digantikan dgn rempah steak yg sedia ade dijual. 



 Sukanyer Jebat makan Bone Steak ni... berkali-kali dia kata sedap...itu tandanya lain kali kena buat lagi lah...

5 corat coret:

Lizahanum berkata...

salam....k norma,nampak menyelerakan sungguh ptg2 gini...bak semangkuk...hehehe.

Noorma Ismail berkata...

Liza- bone steak ni mmg sedap..tp mintak maap ler bebanyak..kami sekali hadap jer dh licin...hehehe...

cikmar berkata...

nmpak mcm kuzi la...hehe..sedapnyee

ZaRisMa................Hannover, Germany berkata...

TQ Normah, saya dah cuba, memang sedap....boleh wat lg nanti....Tp saya guna ekor lembu je co itu je ada dlm freezer..

Noorma Ismail berkata...

waaa..pakai ekor lembu mesti lagi best kan..bersama-samalah kita berterima kasih kepada KAk Fida Singapore yang sudi berkongsi respi. Saya pun nk buat lagi...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...