Khamis, 4 November 2010

Kuih Bom Keledek

Selamat Pagi semua.. hari2 yang bz.. bz dengan persiapan deepavali...eh,eh..silap..persiapan raya haji ler.. buat sekut sikit. Hari ni buat kuih bom keledek. Ni mmg kuih paberet aku dr kecik. Tapi tak brani ler nk buat versi tepung pulut tu, sbb dh pernah mengalami malapetaka. Kuih tu meletop ko...habis tangan aku kena minyak panas. Tapi kuih bom keledek ni bukan saja selamat dimasak, tp sedap dimakan...kahkahkah.....BETUI APA !!


Resipi ni amik dr umah akak CikManggis. Time kasih akak. Dijamin 100% tak meletup. Selain tu kalo buat banyak, boleh pelbagaikan kuih. Boleh jadi kuih keria, cucur badak atau cekmek molek. Aku rebus 2 ketui jer, so buat jer lah kuih ni.Banyak gak aku makan. Ada la 5 bijik..aghh..ketepikan dulu plan diet untuk ari ni :(

Bahan-bahannya:)
80 gm keledek rebus dan lenyek halus
120 gm tepung pulut
20 gm tepung gandum
35 gm gula halus
secubit garam
100 ml air
bijan secukupnya
inti kelapa secukupnya

Cara-caranya:)
Campur semua bahan-bahan diatas kecuali bijan dan inti kelapa dan gaul sampai sebati.Bahagikan kepada 12 bebola kecil.Isikan inti kelapa dan bentukkan bulat.Golekkan dengan bijan.Goreng dengan api yang sederhana panas agar kuih bom masak dengan sekata.




Ceritaku: skang ni suka plak tengok tv petang2. Mula dari pukul 4.30 citer Ulek Mayang, sampailah Akasia- Chinta...lepas tu sambung plak malam...sampai Jebat dh mendengus...ajak kuar pun aku takmo..sayang nk tinggalkan rancangan kat tv tu... hehehe...

3 corat coret:

Mas berkata...

salam kak..mas selalu beli kuih bom ni, tak pandai buat...sedapnya..

Watierman, rmanbkr berkata...

Hrmmmm lama tak beli bom....takut di cop pengganas pulak....uish...Dik Noorma ....kalau Bang Jebat Ajak dulukan...nanti dia ajak orang lain syusah Dik!....cerita2 tu ada ulangannya....ajakan Jebat takut tak berulang dah!!!!...Jgn mare ya!

izahdaut berkata...

eh kak noorma..memang meletup ye kuih bomtepung pulut tu..wah serem bunyi nya... menakutkan.. tapi yg kuih keledek ni i likeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...