Isnin, 29 November 2010

Gulai Lemak Cili Padi Burung Puyuh

Setelah 2 hari MC masak, hari ni kena la masak. Kalo idak sure kena pelangkung dengan Jebat..kehkehkeh... Hari ni buat lauk paberet jebat, tentunya Masak Lemak Cili Padi. Cukuplah dengan 5 ekor daging burung puyuh yang dibeli dengan kawannya tu.



Kali ni buat kosong jer, maksudnya takde letak ubi kentang. Malas...bukan takde stok ubi, tp malas plak nk letak.
Sume orang tau buat gulai lemak cili padi kan ! Ada macam2 style. Ada negeri sembilan, ada respi orang Perak.Ni Bukit Jalil style.

Bahan-bahan
5 ekor burung puyuh-siap dibersihkan. Potong 4
Santan pekat dari 1 biji kelapa
Santan cair - 2 mangkuk
20 tangkai cili padi - blender
1 inci kunyit hidup - blender
garam - secukup rasa
asam keping - 2 keping
2 batang serai - ketuk

Cara-caranya :
1. Blender cili padi dan kunyit hidup....masukkan puyuh dan serai ke dalam kuali dan tuangkan bahan yang dah diblender tadi , masukkan santan cair dan garam....biar ia mendidih dan puyuh agak empuk
2. Kacau sekali sekala , biarkan hingga cili padi tadi masak dan santan cair tadi agak pekat...baru masukkan santan pekat , dan masukkan asam keping..
3. Perasakan dengan garam dan biar ia mendidih dan dikacau selalu supaya kuah kelihatan cantik dan tidak pecah minyak..keluarkan asam keping ...tutup api dan siap dinikmati



Ok... nak sambung tido ler.. pening kepala plak (akibat asyik makan daging jer kot..entah ler...)

3 corat coret:

Siti berkata...

sedapnyee...klu buh belimbing buluh pun sedap gak..hehe

Noorma Ismail berkata...

Wow siti..letak belimbing buluh mmg ler sedap..tp kat sini cuma ada batang buluh jer, dok stanby untuk ketuk ular...wakahkahkah....

Siti berkata...

ye ke kak...bagus2..klu tak alamtnya kena guna tabung buluh la....ahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...