Jumaat, 2 April 2010

Sesame Bomb

Slamat Malam sume... lambat sikit masuk entri hari ni. Alahai...aku sibuk betul hari ni. Si kecik dh pandai meragam...asyik nk meriba, berdukung jer. Papa dia plak balik lambat, lagilah takde tangan nk menolong kat rumah ni.... budak-budak 2 ketui lagi tu, bukannyer boleh menolong sangat...eee...tension betul hari ni.....

Dh lama nk makan kuih bomb ni, cuma takde masa nk membuatnyer. Kalo beli kat luar tu ada jer yang tak kena dengan tekak aku ni. Kengkadang keras ler, inti tawar ler..mcm2 hal...drpd mengutuk di penjual kuih tu, baik ler aku buat sendiri...betul kan,kan,kan......

Special sikit inti kelapa ni, sbb ada durian...eeemm...yum, yum... aku makan 2 bijik. Hari ni ku ketepikan diet ku dulu...

Bahan-bahan
>500 gm keledek (keledek merah + putih)
>1 cawan tepung gandum
>1/4 cawan tepung ubi kayu
>inti kelapa secukupnya
>bijan untuk menyalut kuih

Cara-cara
1.keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
2.toskan keledek dan lecek hingga lumat
3.campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
4.ambil sedikit adunan tepung, leperkan dan letak inti kelapa. Tutup adunan dan kemudian golekkan dalam bijan. Kepal bebola tadi agar bijan melekat.
5.goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
6.Siap




Ok lah kengkawan sume... nk tgk Alif Firdaus ni... bye !!!

2 corat coret:

Fiza Nordin berkata...

uiks lame aku tak makan kuih bombastik ni hahaha!!!buat jauh sekalilah kan...

tp biler nampak kuih bom ni ingatan terus lekat kat arwah mak aku... hukhukhukkk

Noorma berkata...

fiza- arwah mak ko pandai buat kuih ni yer..bestnyer..aku hanya tau buat kuih ni bila dh pandai main tenet ni..cari respi sana sini, joint MYR dll... dapat plak anak2 & laki yg suka makan, kenalah aku buat..kengkadang malas plak nk kuar rumah beli kuih.. lagipun sini payah nk jumpa kuih2 kampung ni, cuma ada jual goreng pisang, kopek lekor & jambu batu jer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...