Rabu, 21 April 2010

Rendang Ayam Tahi Minyak

Weii...tajuk amende ni?? inilah lauk aku hari ini. Buat rendang lah plak... resepi negeri mana ni ek?? Melaka atau Negeri 9? tak sure lah plak..yang penting mak mertua aku suka buat benda2 yg letak tahi minyak ni..rasa lemak2 manis..yelah, minyak dari kelapa muda..memang manis lah... Selain buat rendang, aku suka jugak letak tahi minyak ni kalo buat sambal tumis udang..memang best..tak percaya? korang cubalah!!!

Senang jer nk buat rendang ni, bahan2 sama mcam buat rendang yang biasa tu, cuma gantikan kerisik dengan tahi minyak? kalo takde tahi minyak, tak dapek la den nk nolong... ops...rendang ni cuma letak daun kunyit yang dihiris jer tau..tak letak daun limau purut..

Kalo makan ngan pulut mesti lagi best kan..jap, aku tengah rendam pulut tu..tunggu nk kukus jer..


Lauk sampingan hari ini, Kangkung Goreng Belacan.



lauk2 lain belum siap..rasanyer nk goreng ikan ler...ok..bye! Selama Menjamu Mata !!

3 corat coret:

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

1st time dengar nama rendang camtu.


Nama pelik-pelik pun bila dah masuk perut dah tak ingat apa dah...ye tak..?

izahdaut berkata...

wahh..kak ma..saya pantang rendang2 nih... pulak2 gne daun kunyit tu.ader buterply inteprem tuhh

Noorma berkata...

Kak Azrina - yer lah..nama pelik kan.. mak mertua saya kalo masak rendang mesti letak tahi minyak, jarang letak kerisik, lagi sedap katanyer, kebetulan plak kerisik umah saya dh habis..tu jadi tercipta Rendang ni...

Izah-akak dh lama nk makan rendang, hari ni baru terlaksana..skang ni dok teringat plak kalo ada lemang atau ketupat daun palas, mesti lagi ummph...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...