Selasa, 13 Januari 2009

Khasiat buah pir (pear)

Fiza! Hana! Farah! Sudah-sudah ler minum jus epal hijau+saleri tuh. Hari ni tukar jus pear plak. (he,he,he..jangan bentuk badan mcm pear udah ler )

Antara jus buah yg digemari di Malaysia adalah oren dan epal. Apa kata sesekali anda bertukar kpd jus buah pir. Buah berbentuk loceng ini senang didapati diMalaysia dan yg penting, rasanya yg lemak manis itu enak utk membasahkan tekak dan juga berkhasiat.

Jika anda mahu rasa yg lebih unik, bolehlah di campur dgn lemon, epal atau pic. Terdapat pir berwarna hijau, emas dan merah. Namun kebanyakkan kita hanya mengenali pir hijau. Pir mengandungi vitamin A, B-1, B-2, C, asid sitrik dan niacin. Ia juga kaya dengan garam mineral seperti fosforus dan potasium berbanding buah yg lain.

Pir atau nama saintifiknya Pyrus communist antara buah terawal ditanam di Asia Barat dan Eropah. Ia dipercayai bahawa pir berasal dari kaki gunung India Selatan dan Afganistan.

Buah ini tidak boleh hidup dengan cuaca melampau sama ada terlalu sejuk atau terlalu panas. Seperti epal, pir dipetik sebelum ia masak ranum. Pir jenis Bartlett adalah paling sedap dimakan dan dibuat jus.

Tahukah anda, pir paling mujarab utk melegakan sakit dada akibat batuk yg keterlaluan, contohnya akibat penyakit Tuberculosis (TB) atau batuk kering. Pengidap TB akan merasai sakit menusuk di paru2 setiap kali batuk yg berlanjutan. Pir dipercayai dapat melegakan kesakitan itu walaupun untuk sementara.

Selain itu, pir juga bersifat diuretik dan laxcitive. Ia sesuai untuk melancarkan sistem penghadman terganggu akibat pengambilan makanan yg terlalu berminyak atau terlalu pedas. Oleh kerana ia mempunyai serat, pir baik utk alat pencernaan dan saluran makanan dalam tubuh seperti perut, usus kecil dan besar. Perut yg sebu akibat terlebih makan juga dapat dilegakan dengan segelas jus pir.

Pir juga bersifat sejuk dan ini menjadikan ia sesuai untuk meredakan demam panas. Bagi wanita mengandung, ia dapat meredakan rasa loya akibat morning sickness dan juga untuk mabuk perjalanan.Jika anda bercadang untuk membuat sendiri jus pir, hampasnya jangan dibuang begitu saja. Ia boleh dibuat bahan dalam roti atau boleh dijadikan baja untuk tanaman.

2 ulasan:

hana berkata...

alamak nk kene tunggu musim baru leh mkn puas2! jom jommm sahut seruan! heheheheeee

mommy otai berkata...

ermm nnt la nk wt jgk ni..ngehngehh..epal ijau byk lagi stoknyee..huehuee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...