Sabtu, 5 Disember 2009

Popia Basah

Salam pagi sabtu sume !!!

Hari ni mak labu@ mak yung terlebih rajin sikit. Kita buat popia basah. Gara2 nk diet la konon...tp tak ke mananyer, jap lagi aku bedal coklat lah, makan nasi, megi itu ini, tak berhenti nk mengunyah jer mulut aku ni....ni sapa yang kuat makan ni? baby atau maknyer??

Asyik makan popia goreng jer, sesekali cuba popia basah plak. Ni first trial tau. Sib baik menjadi. Sampai Hang Jebat kata lepas bersalin nanti boleh niaga kat pasar malam...wakahkahkah....


Resepi dari myresipi. Thanks kak umi e

Bahan-bahan ( 12 keping )
Bahan untuk kulit*
2 cawan tepung gandum
1 biji putih telor
3/4 cawan air
2 sudu makan cuka
secubit garam

Bahan untuk inti** (boleh buat inti ikut suka atau cara tersendiri)
1/2 biji kobis - diricih halus
3 biji sederhana besar carrot - disagat halus
1 biji sederhana bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar sos tiram
1 sudu makan udang kering
garam secukupnya
minyak untuk menumis

**Blend bawang besar+bawang putih+udang kering. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan blend tadi. Kemudian masukkan sos tiram + garam. Kemudian masukkan sayuran dan masak hingga layu.


Bahan untuk sambal***
15 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 sudu besar gula perang
2 sudu besar kicap manis
minyak untuk menumis
garam, perasa dan bawang goreng secukupnya

*** blend cili kering+bawang besar +bawang putih. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing. Masukkan kicap dan gula perang + garam dan perasa.

Cara-cara
-campurkan kesemua bahan dalam mangkok adunan
-gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam
-ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali leper buat dari arah jam
-mulakan dari tepi dulu, kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan
-setelah rata /bulat biarkan sampai tepung masak sebentar
-angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan . Boleh disusun berlapis2 (tak lekat)
-ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal
-Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng
-lipat macam biasa dan gulung
- sedia untuk dimakan :)




3 corat coret:

blogresipi.com berkata...

cedappnye... tak kisah la kak kalo baby nak makan banyak... nanti dah kuor leh minum susu jer.kihkihkih

Noorma Ismail berkata...

Ijan-ya betul....tapi rasanya yg ni maknyer yg nk makan...he,he...

Fiza Nordin berkata...

aku pernah buat ikut resipi ni lame dulu tapi kulitnya tak menjadi...sakit hati...sudahnye sekarang ni klu teragak nak makan popia basah aku beli je yg readymade.tp masalahnye anak2,somi dan aku sendiri suker makan popia basah ni.yg juai kat umah aku ni 60sen seketui.selalu beli 10 ketui (rm6) pun tak cukup....haihhhh mmg kene buat sendiri dan makan sampai lobam!ekekekee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...