Rabu, 9 Disember 2009

Pisang Tanduk Goreng

Sejak pregnant ni, kalo mengidamkan sesuatu makanan tu, agak lambat sikit nk dapat. Entah la apa nasib kali ni...dugaan. Padahal benda yang aku mengidam tu bukannya benda2 pelik pun. Sebagai contohnya Pisang Tanduk ni. Susah beno nk jumpa. Kalo sblm mengandung dulu, bersepah orang jual pisang tanduk goreng ni tepi jalan. Tapi bila aku nk, payah plak nk jumpa.

Akhirnya, semalam, jumpa gak, kat Pasar Tani BK5 Bandar Kinrara. Tapi ada jugak halangan nk mendapatkannya. Meh aku ceritakan......

Alkisahnya, kami tiga beranak (aku, hubby dan Irfan) keluarlah pegi Pasar Tani, kami naik moto jer, sbb kalo naik kete, mmg payah nk parking. Along tinggal kat umah, kena denda sbb main jer sepanjang hari. Denda suruh baca karangan. Balik nanti aku akan tanya soalan. Kalo tak dapat jawab, siap!!

Dalam 500meter sebelum sampai ke tapak pasar tani tu, tetiba motor terhoyong-hayang jer...hubby berhenti dan check tayar moto dia..sah pancit...alahai....aku nk kejar balik umah tgk citer Cinta Balqis pukul 6.30. Mmg spoil betul ler moto ni. Sambil tu aku menyumpah seranah gak moto cabuk tu (idak ler buruk pun moto tu, tapi bila hati dh panas, macam2 perkataan ler keluar)....he,he.....

Hubby kata 'ish, tak baik ler mengata moto ni, hari2 dia bawak abg pegi kerja...."

So, aku dan Irfan terpaksa lah menapak sejauh 500 meter untuk ke pasar tani tu, sementara hubby patah balik ke belakang (sbb ada kedai moto yg berdekatan dengan rumah kami tu...) Sebelum tu, aku dh 'pow' dia rm50.00, buat belanja beli brang kat pasar tani tu.... he,he...padan muka...

Jalan dua tiga langkah, aku mula penat. Asma pun datang. Alamak, aku lupa plak bawak inhaler. Selalu tu, kalo jalan2 dekat umah aku mmg tak bawak. Tak sangka plak nk jadi mcm ni. Sambil pegang tangan Irfan, aku terus melangkah. Ambil nafas pelan2.

Mcm mana nk buat ni? mata mcm dh kabur jer, tangan pun dh menggeletar, dh tak tahan, berhenti kejap, amik nafas. Pas tu jalan lagi. Jalan punya jalan, akhirnya kami dua beranak pun sampai.

Gerai pertama yg dituju ialah gerai jual air. Irfan dh kehausan. Lepas tu baru beli benda lain, burger, roti john, kuih-kuih dan sayur mayur.... skang ni harga barang dh naik, tambah plak bwang merah, rm6.00 sekilo...fuh...sib baik aku ada stok lagi kat rumah!!

Nasib aku baik hari ni, ada satu gerai jual pisang tanduk. Banyak plak tu. Ada yang muda, ada yang masak. Aku amik yg masak, 3 bijik yg panjang. Penat berjalan tadi berbalas. Lepas tu, beli plak kerepek pisang tanduk 2 paket. Huh..puas ati!! cuma yang tak dapat ialah pisang sayur muda (untuk buat masak lemak) takpelah, pasar tani hari Khamis nanti boleh cari lagi.

Bila dh dapat benda yang dicari, terus ingat rumah jer, plastik ditangan pun dh banyak, so aku dan Irfan jalan kaki pergi ke perhentian bas, tempat yang dijanjikan dengan hubby. Belum pun seberang jalan, hubby dh sampai......alhamdulillah!!!!

Sampai jer umah, terus sedut inhaler, citer Balqis pun baru 10 minit mula.

Sekianlah citer aku semalam....

2 corat coret:

AbbotCottage berkata...

halah halahhhhh sadisnya haku membaca. Siannn ko ngan anak ko. Takper, syukur, dapat gak ko makan kan?...Tu ler pengorbanan mak, dr dlm perut lagi dah merasa...ermmm

geraugebang berkata...

cuba-cuba ngidam benda yang tak bertanduk. Cepat sikit dapat. he he he. Tanduk lambat sikit nak tumbuh. ki ki ki.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...