Isnin, 7 Disember 2009

Dh last baru dapat rasa

Alhamdulillah..akhirnya 4 tan ikan keli hidup organik telah habis !!! Hanya dipasarkan di sekitar Taman Puncak Jalil dan gerai2 makan di Bangsar. Pulanglah balik sume duit modal dan adalah sikit untung....dh pun diagihkan pada yang memerlukan(rezeki perlu dikongsi kan...)

Seksa jugak bela ikan keli ni. Dh la banyak makan, penyakit pun banyak jugak..... Bila dh habis, barulah tuannya nk merasa. Apa sedapnyer ikan keli biasa yg dijual di pasar (makan perut ayam) dengan ikan keli organik(yg makan palet ni)!! mmg banyak beza, keli palet ni takde lemak rupanya. Masa menggoreng takde lah meletup sana sini. Isinya pejal dan manis.

Disebabkan bini tokeh ikan ni tgh pragnent, so tokeh tak dapatlah meneruskan projek ikan keli. Sebab proses menghasilkan anak2 benih ikan keli memerlukan bininya tulun sama. Aku dh tak larat, nk pegang induk ikan keli seberat 4 kg, suntik hormon dan perah sperma. Banyak kerja, pas tu plak proses meng'operate induk jantan pun satu hal. Banyak kerja...letih...so stop dulu.

Pada kengkawan blogger(kak Ina KL, abbot), jiran tetangga dan teman2 yang tak sempat nk merasa tu sori bebanyak...insyaalah next projek kalian akan jadi orang terawal merasa ikan keli organik ni.

Lepas ni kami tumpukan pada penternakan ikan talapia plak. Stok untuk tahun baru cina telah tersedia. Sesapa minat nk beli, bolehlah contack tuan tanah kedaun yer !!!


Lauk untuk lunch&dinner hari ini. Sambal ikan keli. Amik 4 ekor jer dan goreng, kemudian buat sambal dan siram atas ikan goreng tu.

Asam pedas daging tetel. Peberet hubby aku. Mmg dh lama tak masak asam pedas ni. Dan aku pun tak brapa pandai nk masak, tiap kali nk masak, kenalah merayap ke rumah Leen Melaka nun, cari respi asam pedas.

Sup ayam dan sayur, untuk anak2 yang tak makan pedas.


Sekian untuk hari ini. Panas plak hari ni........

2 corat coret:

blogresipi.com berkata...

Salam KAk Noorma,
Kalau kite la kan..hari2 la nak makan ikan keli tue... silap2 boleh tak balik modal.hehe

Noorma Ismail berkata...

Ijan- kalo hari2 ko mengadap muka ikan keli tu, tak termakan Ijan oiiiii.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...