Selasa, 1 Disember 2009

Laksam

Salam


Masih lagi berada di negeri Cik Siti Wan Kembang...hari ini kita pekena Laksam plak. Dh lama nk makan, tp tiap kali pegi pasar malam, mcm tak berkenan jer tgk laksam tu. Hari ni kat BK5 ada pasar tani, tapi tak sure dapat pegi ke idak. Sbb hubby dh start keje (outstation) dan malam nanti pun dia ada kerja lagi. So mesti dia nk rehat dan tak nk g mana2.

Jadinyer, tekak ni dh nk makan sangat, penyelesaiannyer, buatlah sendiri. Kuahnya tak la susah sangat, tapi bab nk membuat laksam tu ada payah la sikit. Nk tunggu kukus, gulung ...uish..berpeluh den !!

Resepinyer? kat sini yer.... Malas plak nk taip dan edit panjang-panjang.

Kat umah ni hanya aku sorang jer makan laksam. Sama la ngan nasi kerabu. Orang lain tak mo sentuh. So banyak ler pulak laksam tu... sesapa nk joint makan, meh ler datang umah !!! Aku gerenti tak dapat nk perabih punyer.

Laksamnya tak brapa cantik. Setakat 'can do' jer lah. Lom expert lagi. Maklum lah, sekali-sekala buat. Terkial-kial jugak aku nk menggulung laksam tu. Time tengah panas plak tu. Mana nk kukus, gulung...aduh laa.... kan bagus kalo ada pembantu........






Ok..sampai sini dulu..nk tido la, badan dh penat ni. Kaki pun dh macam nk bengkak jer.....






5 corat coret:

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

tengok laksam ni...teringat kat laksa... lama tak makan...

ceh-ceh-ceh.. padahal baru dua bulan jer...hehehe...

Sheila berkata...

salam nak 4 mangkuk yeee dlm rmh kawe ni tekak pantai timur tu yg laku sokmo, ye adik kakok,,nak buat tp x terbuat sikit..

geraugebang berkata...

remeh buatnya ek. Caya laa.

Noorma Ismail berkata...

azrina- ooo suka makan laksa yer..kita pun dh lama tak buat, sampai jiran2 pun tanya

Sheila-kat umah saya plak, hanya saya sorang jer tekak pantai timur, tapi kalo budu sume orang makan

Gerau-mmg remeh pun, tapi disebabkan nk makan jugak dan malas nk kuar g beli, buatla jugak..

Kamsiah berkata...

salam..
laksam..peberet tu...tp kalau nak makan..time blk kelantan ja la...org kat sini buat,jual..tak sesedap kat kelantan punya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...